tisdag 30 mars 2010

Kaos igen ...

Kaos föder oro hos mig. Jag kanske är lite kontrollerande? Fast en bohem säger min pappa ... hur går det ihop? Jag tycker om att ha koll på mina barn, det kallar jag omsorg. Jag tycker om att ha koll på min ekonomi, det känns som trygghet. Men jag tycker INTE att städning och kontroll över hemmet är en superviktigt del av mitt liv. Trodde jag ... jag inser att jag ändrat mig på den biten. Har jag bara blivit vuxen eller är det också för att jag vill ha kontroll? Jag har i och för sig alltid gillat ordning, men städning, blä. Tycker verkligen om att ha det rent och snyggt, speciellt om någon annan fixar det åt mig, haha.

Just nu är det flyttkaos hemma. En enda röra. Och det kan ju inte vara annat? På torsdag får vi tillgång och på fredag går stora flyttlasset. Hjälp! Vad har jag gjort, tänker jag i varannan mening. TÄNK om inte barnen trivs, TÄNK om jag inte trivs, TÄNK om våra morgnar, ska de bli ÄNNU värre och tidigare, jo, så måste det bli. TÄNK om räntorna SKJUTER i höjden (vi klarar det men till vilket pris?) TÄNK om min sambo inte FÅR NÅGOT JOBB. TÄNK om vårt företag går ner ännu mer så att JAG mister MITT jobb. TÄNK om vi blir ensamma i vårt nya hus, TÄNK om svamphelvetet kommer tillbaka ... ja, alla dessa TÄNKOM-tankar. För det mesta tänker jag INTE såna tankar, men lite panikångesttendenser finns kvar hos mig och det är INTE roliga stunder när de infinner sig. Varför så svårt att släppa? Kanske för att jag vet vilket HELVETE ekonomi kan ställa till med och för att vi ÄR en social familj. Nu kan baranen springa hit och dit och fram och tillbaka, det kommer de inte kunna sen. Då måste man köra eller åka kollektivt.

Men nu ska jag försöka se positivt på det mesta. Det som blir fel får vi försöka rätta till. Och om man tänker på hur JAG själv har handskats med pengar de senaste åren så måste jag ge mig ÄNNU en klapp på axeln, mina fonder har nu blivit 57 000, plus att mina barn har 20 000 som jag kommer slå ihop med de andra. Tänker köpa ett färdigt fondpaket hos Avanza, medelrisk, och se vad det blir av dem. Har ni andra förslag om vad göra med 20 000 så tar jag gärna emot tips. TÄNK, för fyra år sedan stod jag på bar backe, eller då hade vi bara de 20 000, nu har vi plötsligt 77 000!!! Jag har ALDRIG haft dessa summor och aldrig haft det dåligt ställt, så något gott har det kommit ur min kris som jag genomgick. Alltid något =)

Hoppas ni får en fin påsk allihop.
Kram från Fröken Kaos

Inga kommentarer: