måndag 22 juni 2009

Oh lala!!!

Nu vänner, är jag i desperat behov av lite hjälp. Jag har ju fått skattepengar OCH stipendie. Stipendiet ska jag ju överleva på när jag ska vara ledig, så de ska jag inte sätta undan, MEN, jag tänkte placera lite av mina skattepengar. Så här är planen:

Nästa år skulle drömmen vara att åka utomlands med mina små flickor, till detta har jag tänkt att jag skulle spara 650 kr i månaden och då få ca 10 000 fram tills dess. Nu vill jag placera 15 000 i fonder, dessa kommer jag förmodligen att behöva ta av om ett år=ganska kortsiktigt sparande men vill ändå ha dem i fonder. Har ju ANDRA fonder (inköpsvärde ca 30 500 kr och värda idag ca 26 000, några har gått med vinst men de flesta back) Så jag kan förhoppningsvis plocka av dem utan att förlora så mycket. Frågan är nu var jag sätter dessa 15 000. Svindlande summor för en sån som jag, som aldrig rör mig med så mycket pengar. Att ha dem stående på sparkontot är inte ngt alternativ då jag har för dålig karaktär för att låta dem stå. MYCKET märkligt det där. Står de i fonder så drar jag mig i det längsta, men står de på buffertkontot så räknar jag med dem som överleva-månaden-pengar. Som det är nu har jag ca 28 000 totalt på det kontot och det känns ju lite mycket. Men måste som sagt ta av dem då jag tar tjänstledigt lite i sommar pga kursen jag går.

Kursen är för övrigt JÄTTEKUL, men än så länge mycket lättare än jag trodde tidigare. Har inte fått resultatet på min första inlämning så jag kanske inte ska vara för kaxig, hehe. Håll tummarna för att det går bra!

Har gjort mitt andra riktiga jobb nu =) Och ni kanske har börjat ana vad det är? JEPP, hemsidesbygge, och den här gången tar jag betalt men ändå snällt ... det är ju så klart till en vän, men som har ett företag. Konstaterar att han hade inte gjort jobb gratis till mig, han har sagt att han VILL betala och jag kontrade med att min tid är för värdefull för att ges bort gratis. Har gjort så mycket gratisjobb under SÅ lång tid ... och den tiden ska jag ta från mina barn. INTE ok! Så nu får de betala =) Hade en annan bekant som "ville byta tjänster", vilket skulle innebära att hon la ner ca två timmars jobb mot att jag tog hand om hennes hemsida. Vilket jag vet innebär detta: Hon gör en tjänst som tar henne MAX två timmar och så tycker hon att det motsvarar att jag sitter TIMTALS med hennes hemsida. Folk INSER INTE hur mycket jobb det ligger bakom. Så istället för att ta på mig mer gratisjobb konstaterade jag att det inte var värt ett sånt byte, JAG kommer bara att förlora på det ... så jag skickade en prislista, haha, och då sa hon "OJ, var du så proffsig, det visste jag inte". Och då plötsligt skulle hon "fundera på det". Jag tänkte, "gör du det" ... och var glad att jag inte gjort något sånt byte som hon tänkt.

Hoppas att det kommer generera mer jobb i alla fall, de tre hemsidor jag gjort, de är JÄTTENÖJDA och min sista "kund" sa att sidan var "SÅÅ VACKER", fniss *rodnar*. "Så JÄVLA SNYGG" var ett annat omdöme om den andra sidan. (Kan vara lite skrytig nu när jag är anonym, annars är jag faktiskt ganska ödmjuk, hihiiii) Och det känns SÅ kul och de vill så klart rekommendera mig till andra vilket också är JÄTTEKUL!!! Nöjda kunder gör fröken Kaos GLAD!
Kursen är ju en superduper stor hjälp och jag lär mig grunderna från början så som man ska. Jag kan ju MASSOR inser jag nu men lär mig ändå nya saker hela tiden. RIKTIGT riktigt skoj känns det.

Nu undrar jag hur mina läsare har det =) ... svårt hinna med att uppdatera mig mellan kärlek, kurser, jobb och mammaskap. Skriv gärna en rad!

Snart semester, ska bli SÅ skönt. Börjar så smått med att åka på festival i helgen. Besöker Stockholm om ett par veckor och sen är det SUPERNÄRA semestern, bara en liten vecka kvar då. Ser SÅ fram emot det även om det blir lite segt att plugga på semestern. Tur vi stannar i Sverige. Min kärlek har fixat trådlös surfning, hur gulligt som helst.

Kram på er därute =)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Med en placeringshorisont påett år skall du INTE ha sparpengarna i någon aktiefond.

SParkontot är alternativ 1. Har du dållig karaktär så ändra på karaktären eller så skaffa ett riksgäldskonto (www.rgk.se) där dina sparpengar ligger lite mer avlägset.

Vill du promt ha en fond så skall du ha en konrt räntefond, peningmarknadsfond eller liknande. Det är fonderna med lägst risk.

Anonym sa...

Om du behöver pengarna om ett år skulle jag rekommendera att sätta hela eller delar av beloppet i en räntefond, tex spiltan.

Anonym sa...

klart du ska ta betalt för jobbet! Är ingen fond expert men i ditt fall skulle jag lägga hälften på någon kina fond och hälften på något lite tryggare.
Mvh: Minna

Ringis sa...

Ett år och vill inte förlora pengarna. Då skulle jag sätta in pengarna på ett festränta konto med bindningstid på ett år.
Akelius har bra ränta ( 6% ) MEN då har du ingen statlig insättningsgaranti.
Du kan själv jämföra på http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Lycka till!
Mvh: Ringis