onsdag 14 januari 2009

Nu har jag fått svar på mina frågor

och jag hinner inte lägga upp allt idag, men här är de frågor jag ställt till Kronofogden:

Hej
Jag förstår att du inte kan svara på frågor som rör NNs del/journal. Jag vet inte hur mycket av det jag frågar om som ingår i detta men det finns som sagt saker jag undrar över. Du får svara på det du får svara på.

Jag är inte ute efter att skuldkasta någon. Den ende som har skuld i detta är NN och vi har inga lösa trådar utan pratar som de flesta separerade människor gör.

Det som jag inte kan sluta älta och mala är det faktum att ni sålde min del av vårt gemensamma hus. Jag förstår att ni hade rätt till det och allt sånt juridiskt men ... första frågan jag har är:

HUR och var i lagen står det att ni har rätt till detta? Skulle gärna vilja ha en formulering. Ni har ju lagen att gå efter och hur lyder denna? (jag betvivlar alltså INTE att det ÄR så =) Men framför allt; Står det i denna lag NÄR jag (i det här fallet) ska underrättas om tvångsförsäljning? Jag var TOTALT ovetande om allt från skönstaxeringar osv tills den dagen ni ringde (vem av er minns jag inte) och sa att ni skulle komma och göra en utmätning "på fredag", samma vecka. För mig är det helt obegripligt hur detta kan få hända. Om någons hus ska få tvångsförsäljas, ska inte den som blir drabbad få veta detta så att man kan påverka det på något vis? Finns det någon regel/lag som säger att ni ska underrätta mig (i det här fallet) vid ett speciellt tillfälle eller det är bara att komma när det gått så långt att "utmätning ska ske"?

Jag kan förresten berätta hur jag fick reda på hans skuld. Det var så ... att jag anade oråd. NN hade lugnat mig några gånger och jag gick på hans ord. Så ... när jag anat oråd ett tag ringde JAG till Skatteverket och frågade ifall han har en skuld och då frågade han om jag satt ner. Då var skulden uppe i 632 000 kr. Hur kan INGEN ha slagit larm till mig om detta, när man senare säljer mitt hus?!?

Vad innebär utmätningen? Om det blivit en. Ni kom aldrig dit utan vi kämpade och försökte få rätsida på hans papper osv. Nu fick vi möjligheten att sälja huset själv men vad hade annars hänt? Ni hade kommit och värderat huset och vad hade sen hänt? Exekutiv auktion? Hur långt senare då?

Skönstaxeringen är ju också en mycket märklig sak som jag inte förstår. Då hittar man/ni(?) på en massa summor, allt ifrån att han haft anställd (vilket han också HADE, men bara en viss period) till vad han tros ha tjänat. Om han då inte kunde styrka att han INTE haft anställd, att han INTE HAFT dessa fantasisummor, så är man i lagen INTE oskyldig om man inte kan bevisa motsatsen, i det här fallet? Det fabricerades summor som vi skulle haft men som vi aldrig sett röken av. (Kan tillägga att vi aldrig åkte på en semester under dessa år, hade VERKLIGEN ingen lyx). MEN ... eftersom papper saknades och vi inte kunde bevisa motsatsen så kvarstod skönstaxeringen. Han kunde jobba dygnet runt men fakturerade inte. Han hade tidigare haft BRA år, då han MÅDDE bra. Men det sa ju inget om hur han verkligen HADE DET när han skönstaxerades. Är det föregående år man utgår ifrån eller vad utgår man ifrån när man skönstaxerar?

Hur går ni vidare i såna här fall? Nu när ni fått huspengar osv. Han har utmätning på lönen förstår jag. Och ni kan svara rent generellt, inte nödvändigtvis i NNs fall, hur gör man, lever han på existensminimum några år och vad händer sen? Hur länge mäts lönen ut? Hur räknar man ut vad han ska leva på? Jag har nämligen underhåll via försäkringskassan eftersom det också strulade. Enligt försäkringskassan hade han fått tillgodoräkna sig detta hos er OM han betalat mig rakt i handen, (ni hade dragit mindre på hans lön) men han får det INTE om det går igenom försäkringskassan. Är det så? Varför i så fall?

Om han och jag varit gifta, hade jag haft betalningsansvar då och hade mina pengar också gått till att betala hans skuld? Från husförsäljningen menar jag. Trots att jag till en början varit ovetande.

Finns det någon skuld kvar? (antar att det fortfarande är "öppna" uppgifter.) Finns det skuld hos mer än er och var i så fall? (Det vet jag inte om det är offentligt ...) Det jag funderar på är om han betalar underhållet till F-kassan, vet att han hade skuld till sitt största barn där tidigare.

Jag har förstått att det är den som man är skyldig pengar som bestämmer ifall det ska göras en utredning om utmätning. I detta fallet ni. Och tydligen finns det en "större och en mindre utredning" om jag förstått det rätt. Vad innebär detta? Vad kostar en stor resp. liten utredning och vem beslutar om detta? Hur går den till?

Hur lång tid tror du lades ner på vårt ärende och kostnaden för detta, totalt? Vill bara veta ungefärligt.

Är det en enskild kronofogde som beslutar i såna här fall eller man är flera stycken?

Hur kan man genom att titta i några papper och inte ha någon personlig kontakt överhuvudtaget besluta i såna här frågor? Var finns medmänskligheten? Hade ni träffat oss personligen hade ni sett hur vi gick på knäna och kanske gett oss en chans till? (Jag vet att vi/NN fick många chanser men det var verkligen så formellt och omänskligt allting).

Om vi orkat, finns det någon juridisk hjälp vi skulle kunnat få för att bestrida er skönstaxering eller är det bara att motbevisa genom att ha papperna i ordning? VI la MÅÅÅNGA tusen kronor (som vi inte hade) på att lämna allt till bokföringsbyrå för att reda ut det hela. Med facit i hand skulle jag nog råda någon annat att totalt strunta i det, eftersom det i slutändan ändå inte hjälpte. Tycker NI att vi kunde agerat annorlunda på något vis?

Nu blev det ju så att jag och barnen faktiskt hittade någonstans att bo, med andan i halsen och ett boende so. Men vad händer om man avhyser en familj som INTE har någonstans att bo? Det kunde ju faktiskt hänt. Sociala myndigheter bör väl kopplas in och vems ansvar är det? Själv kan jag säga att jag var i så dåligt skick att vad som helst hade kunnat hända om jag inte haft en stark och driftig familj i övrigt och goda vänner som stöttade och hjälpte.

Och så lite personliga frågor ...
Undrar ni på skatteverket och KFM inte vem som sitter där bakom alla dessa sorgliga historier? Undrar ni inte vad som hände sen eller är det bara ett jobb för er? Du kan ju låta bli att svara, eller svara lite allmänt hur "snacket mellan kronofogdar" går. Tycker ni kanske rent av att det är klantigt att hamna hos er eller inser ni att det kan hända vem som helst p g a sjukdom och annat, t ex andra människors handlande som för med sig konsekvenser ... ? (ja, många är säkert oansvariga osv men inte alla ...)

Kanske jag kommer på mer men är väldigt tacksam om du tar dig tid att svara på mina frågor.
Tack på förhand!

1 kommentar:

Anonym sa...

hej från kaos till koll

ojoj! Du har sannerligen kaos i ditt liv just nu.

Några tips från en okänd men varmhjärtad människa.

1. Du kan bara ta ansvar för dig själv och ditt eget liv.
Gör saker som får dig att må bra, när du mår bra mår dina barn bra.

2. Din väninna - hon behöver något som skakar om henne rejält. Skicka henne till en hjälpgrupp. Du kan finnas som stöd, men inte hennes terapeut - Du tömmer dig själv på all energi och du orkar inte med allt...

3. Din historia du berättar om NN - det här låter som ett fall för Sverker och plus, eller Mattias i Lyxfällan - sök dig till någon som kan hjälpa dig få upprättelse. Det luktar misskötsel från KFM å skatteverk..

4. Din nyfunne vän - var rädd om honom men låt inte han bli din terapeut...

var rädd om dig - du har mycket fint framför dig. Kör inte slut på dig själv för att din omgivning inte kan ta ansvar för sig själva.

varmaste tankar å kärlek från en helt vanlig arbetssökande tjej någonstans i vårt avlånga land.
/e