onsdag 7 januari 2009

Nytt år, nya möjligheter. Eller?

Hade tänkt föra kassabok men känner att jag varken har ork eller lust. Mycket skit runt mig nu.

Självmordet ...

... vän som blir psykiskt misshandlad, manodepressiv man ... försöker stötta henne att våga ta steget och lämna honom, det är nära men han är manipulativ och manipulerar in sig i hennes liv igen ... och igen ... och igen ... trycker på alla knappar som han vet fungerar. Aggressiv, ledsen, ångerfull ... i den ordningen, fungerar inte det ena så fungerar det andra. Hon; ödmjuk, snäll, förstående, välvillig ...

... sjuka andra vännens man som fortfarande går på cellgift, fick världens goaste mail av min fina fina vän där det stod att hon var så glad över att ha mig, värmde enormt eftersom jag känner mig så otillräcklig ...

... pappa som försöker supa ihjäl sig, mamma som försöker stoppa honom och blir bitter på kuppen ...

... gammal mormor som håller på att "flippa ut fullständigt", går oss alla på nerverna och vi vet varken ut eller in. Från en strålande sol till en elak ragata, det hjälper inte att tänka att "hon är gammal" och ha överseende ...

Nej, julen har verkligen inte varit god. Rena Lars Norén-regin. Jag och min bror satt brevid min pappa och "vaktade" 2,8 procents-ölen, mormor satt och gnällde tycker "LIIIIIVET E SLUUUUUUUT!!!" och mamma stod till slut i köket och grät. Mina barn märkte som TUR var inget ...Tackar högre makter för att jag hittat min vän, en kärlek jag inte trodde fanns. Han var dock hos släktingar i annan del av Sverige. Letar fel och brister överallt och SNART måste jag väl ändå hitta NÅGOT?!? Men inte än, han är bara så mjuk och go och fin ... Jag vet, det är ett sjukt beteende, misstänksam är frukten av mitt liv med mitt ex, som lurat mig så. Inte rättvist mot min nyfunna kärlek men han stöttar och förstår och vi kan prata om det. Känns skönt.

Inte så mycket ekonomi i mitt inlägg idag. Så här på nya året i alla fall en bild av mina fonder =( och dess utveckling. Blev visst inte så bra förhandsvisning men klicka på bilden så kommer den i nytt fönster =)


Mitt sparmål var i fjol 30 000 i fonder och om man tittar på inköpsvärdet så hamnade jag en bit ifrån men inte jättelångt. Känns heldeppigt att de sjunkit så lågt. Hade känts lite tryggare med 28 000 ... Min buffert skulle varit på 12 000 men är nu på 7 000 så det var inte heller så nära. Men hade våra hyror inte gått upp 1100 kr per månad så hade målet varit uppnått. Om man räknar inköpsvärdet då. Jag har helt enkelt haft mycket mindre pengar att röra mig med, inte sparat mindre för att jag slarvat eller spenderat. Synd. Men nya tag detta året. Första nedslåendet var att de höjer månadskortet ... IGEN. Att man ska betala så mycket för att kunna åka och arbeta. STÖRIGT!

Hur har mina läsare det så här på nya året, lite mer positiva än jag kanske? Kan behöva lite peppning.

1 kommentar:

Per Penning sa...

Hej min vän. Är väl inte direkt en som kan stötta nu, jag heller. Jag som bokat en tid hos psykologen, som sover illa, oroar mig och ser svart på tillvaron. Vad jag försöker trösta mig med är de Goda tingen i livet - jag är frisk, barnen underbara och framtidshopp finnes. Men som du skriver, när eländet står en upp i halsen är det svårt att orka hålla huvet högt. Min devis är att det är OK att deppa - men bara en stund. Sen jeflar anamma! Jag är hellre stolt än ömklig. Och du är värd så mycket mer än att det är värt att låta dina dagar svärtas.