torsdag 19 februari 2009

Jag och min vän har bestämt oss för att göra veckomatsedlar och byta med varann. Hon liksom jag har det kämpigt ekonomiskt. Planering är a och o. Så när barnbidraget kommer imorgon handlar jag till v. 1. Någon som vill hänga på så får ni gärna skriva till mig. Tänker sammanställa ett excelark sen med 12 månader. Bra för inspiration eller bara ta rakt av =) Tar tacksam emot tips. Det ska så klart vara BILLIGT. Nedan följer en inte SÅ extremt billig variant, men den bygger på att jag har en del av detta hemma redan. OCH att några dagar MÅSTE det gå extremt snabbt (hamburgare, tomatsoppa etc) när man ska iväg. Lite lyxigare blir det när min kärlek kommer, hehe. Jag skäms lite över att jag har det knapert ... jag vet, man ska inte göra det, men ändå. TACK alla för era goa kommentarer, om ni visste vad de faktiskt betyder för mig när jag sitter på min kammare och tycker det är lite eländigt, hehe. *med en viss sarkasm*

Har fått ett nytt uppdrag som jag HOPPAS går igenom. HÅLL tummarna!!! Det kommer i så fall generera i alla fall NÅGRA tusen, och DET hade ju inte varit så dumt, eller hur???

HÄR kommer månadens mat! Vill GÄRNA se era matlistor =)


v 10
måndag Teriyakelax med nudelsallad
tisdag Korv stroganoff, ris
onsdag Pastasallad med pesto
torsdag Hamburgare m bröd
fredag Kycklingwrap
lördag Kassler i vitlökssås, klyftpotatis, sås
söndag Rester

v 11
måndag Lax med pesto, quinoa eller potatis, sallad
tisdag Ugnsfalu, mos, sallad
onsdag Varma mackor
torsdag Tomatsoppa m makaroner, bröd
fredag Tacos
lördag Tacopaj, sallad
söndag Kyckling sweet & sour, ris

v 12
måndag Tonfiskwrap
tisdag Köttfärssoppa m potatis, bröd
onsdag Pastasallad
torsdag Köttfärssås & spagetti
fredag Fläskfilé m baconsås, klyftpotatis
lördag Kyckling i fetaostsås, sallad
söndag Rester

v13
måndag Limelaxpasta
tisdag Grönsakssoppa, bröd
onsdag Fläskpannkaka, råkost, lingon
torsdag Varma mackor
fredag Hemmagjord pizza med prosciutto & mozarella
lördag Lasagnette, tomatsallad
söndag Ost- och skinkpaj, sallad

En del är recept från Arla, sök på namnen ifall ni vill laga något av detta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gör dubbla portioner och frys in hälften och servera det en eller två veckor senare. Blir billigare och halverar tidsåtgången.
/albert

minna sa...

Bra mat! Jag brukar göra en stor kastrull med korvsoppa eller laxsoppa. Billigt och gott och räcker i 2 dagar. Mycket godare att äta dag två. laxsoppan är lyxig och god som tex söndagsmiddag. Det bästa är att då är måndagens middag redan klar=)
Korvsoppan är familjens favorit. Stek en falukorvsring med lite lök och morötter i en stor kastrull. Ta sedan potatis och en köttbuljong och tillsätt vatten nästan till kastrullens kant! Låt koka länge!Super gott, superbilligt och mat för två dagar!

Life sa...

Ja! Albert, tack, det är bra förslag! Tid är pengar!
Minna, tack, de ska jag prova. Korvsoppan påminner om en gryta jag brukade göra när barnen var mindre och de ÄLSKADE den. Tänk att jag glömt bort den, tack för tipset!!!