torsdag 15 november 2007

Fixerad?

Sitter och undrar om jag blivit fixerad ... Skulle kört och handlat idag, ska ha lite fest på lördag. Tanken gick då till ifall det var billigare att ta bilen till jobb imorgon, två mil, handla billigt på Willys och göra alla ärende på samma gång, systemet, övrig handling, ISTÄLLET för att jag hade handlat 7 km härifrån (bilandes). I normala fall har jag ju månadskort och åker kollektivt. Hmm, vilket ilandsproblem ... Slutade med att jag beslöt mig för att ta bilen till jobb imorgon och klarar av alla ärenden då i stället.

Har beställt lite kläder till barnen på Ellos, kan inte förmå mig att skicka iväg beställningen. GAH!!! Vill inte bli SNÅL, bara för att jag ska vara sparsam. Vet INTE hur jag ska göra ... De ÄR i behov av kläder, men framförallt skor. Tror ändå jag väntar med kläderna ett tag. Suck.

Tittar på Lyxfällan, tycker Charlie och den andra är klippor som lyckas få väck alla lyxprylar, vet dock att många inblandade florerat på forum och programmet vinklas väl ganska rejält. De verkar så verklighetsfrämmande på något vis. De ska ha kakan och äta den. Undrar hur jag ska kunna lära mina barn ... pengars värde och så vidare. Huset liknar vårt, det bara förföll, medan min fd köpte prylar, platt-TV och stereoprylar. Usch vad det kommer över mig ... Vi hade i övrigt ingen lyx, annars hade vi varit lyxfällan rakt av.

Har räknat lite på mitt sparande ... vet inte riktigt om det kommer att hålla men jag tänker mig så här:

Pensionsspar: 500:-
Buffertspar: 1000:-
Barnen: 200:-/barn
Fadderbarn: 100:-
Fondspar: 1000:-

Detta skulle innebära 3000:- per månad och det MÅSTE gå. Jag har ingen buffert what so ever och det måste jag bara försöka få ihop. Funkar det så skulle det innebära att jag har 30 000 i fonder vid nästa års slut och en buffert på 12 000, förutsatt att jag inte använder den ... Och med tanke på att bufferten står på noll nu så skulle jag vara väldigt glad om detta gick att följa.

Kommer få en bonus till årsskiftet, funderar på om den ska gå rakt in på buffertkontot. ÅH, behöver bollplank. Har varit inne på några bloggar som mest rör aktier och börs i allmänhet. Jag är väl inte riktigt där än, kan jag säga. Jag vill mest ha småtips i vardagslunken. Jag får bolla med mig själv, hihi.

Min minsta flicka sa en VÄLDIGT mysig sak idag. Jag sa att ALLT ALLT ALLT kostar pengar, det finns INGENTING som är gratis. Då sa hon: "Men MAMMA!!! Pussar och kramar kostar väl ingenting?!?" Jag blev så glad och varm i hela hjärtat. Då blev mina bekymmer om hur mycket jag kan och bör spara, väldigt små =)

Inga kommentarer: