onsdag 21 november 2007

Ny månad ...

Nu är det snart dags för lön igen och ångesten är total. HUR kan det alltid vara så att jag har koll, ända tills ... De sista månaderna har varit fyllda av EXTRA-utgifter, slutbetalning på skatten 2000x2, service på bilen 1600 och ändå rabatt, linser 1500 OCH så vidare. Barnens aktiviteter har kostat 2000 kronor och detta kommer jag INTE betala nästa termin. BORDE jag nu inte kunna lägga undan MASSOR denna månad som kommer?!? Nä, och vet ni VARFÖR? Det är JUL, och på julen ska man köpa julklappar ... Jag undrar SÅ hur mycket folk köper till

Sina respektive
Sina föräldrar
Sina morföräldrar
Sina barn
Sina vänner

Säg inte att VI KÖPER BARA TILL BARNEN, för det funkar INTE i min släkt. Har bror som förväntar sig presenter och den enda som har barn är jag ... så det blir allt att köpa vare sig man vill eller ej. Skulle helst bara åkt iväg med barnen. Kanske skulle fundera på att resa bort nästa jul, när jag ändå inte har barnen. Kunde varit kul.

Hittade en sida med tips:

Skriver dem här för all enkelhet och hoppas att ingen tar illa upp:
Har du ont om pengar denna månad?

1:

Ät ur förådet. Handla inte på kredit för att fylla förrådet utan ät det du har hemma.
(Gör jag hela tiden)


3:
Rensa källarförråd. Har du gamla saker som du inte använder länge eller dina barn växt ur? Sälj.
(skulle varit på loppis helgen som kommer men det blir nog inget)

2:
Ta med mat till jobbet. Gå inte ut och ät. Dagens eller snabbmat kostar mer än du har råd till just nu?
(Japp, hela tiden, funderade på att lyxa med utemat idag men neheeeejdå)


Saker du kan göra för nästa månad inte skall bli lika jobbig ekonomiskt.
1:
Ställ bilen. Använd bilen så lite som möjligt. Gå eller cykla, bra för ekonomin & hälsan. Se bara till att ha reflexer på både dig och cyklen.

(Åker kollektivt till jobb förutom de dagar då det behövs handlas! I övrigt går man ingenstans då jag bor på landet)

2:
Spara på telefonsamtal, speciellt mobilsamtal.
(Tanken slår mig varje gång och jag funderar en gång till innan jag MÅSTE ringa)


3:
Har du dagstidning/annan prenomation? säg upp den.
(Nix och har inte haft nånsin, typ)

4:
Har du lån? Rörliga lån? fast ränta? kontakta banken och se om du kan få ett billigare upplägg på dina lån, skriva om lånet till en lägre ränta. (om nu inte ditt är bra redan nu)
(Är bra som det är)


5:
Handla inte mer än du använder, men köp inte små förpackningar. Det blir bara dyrt i längden. Storpack gäller.

6:
Begränsa sortimentet i kylen, och köp storpack av något annat istället. Bättre att ha mycket av något än lite av mycket. För det är dyrare.

Nu när du sakta skall få pengar över är det bra om du kan känna dina pengar. Pengar kommer och går men du måste ha full koll och känslan måste sita i magen.

Känslan är viktig för kommande framsteg.
1:
Du får lön. (Du känner att du får in pengar på ditt konto

2:
Du betalar för de utgifter du har under kommande månad. (Du känner att pengar försvinner på ditt konto)
(ÅH, Yes, hela tiden)

3:
Du ser efter köp hur mycket pengar som finns kvar på ditt konto. (Du känner hur mycket du har kvar av din inkomst)


Full kontroll hela vägen.
Nu säger du troligen... men det gör jag redan... gör du?
Känner du efter att du får si eller så mycket pengar eller du konstaterar att du fått lön? Känner du efter om du behöver köpa eller du köper för att du skall känna dig tillfreds av att kunna handla trots problemen? Är krediten din bästa vän?
(DEFINITIVT INTE, försöker komma ur de få småskulder jag har)

Att du kommer vara frustrerad ett tag för det inte blir många kronor över till en början är mänskligt.

Med en god medvetenhet så kommer du att lyckas.

----------------------

Hoppas så klart på att min medvetenhet ska ge mer pengar på sparkontot. SVÅRT när det är jul ... vill så gärna ge.

Inga kommentarer: