onsdag 23 april 2008

Finanskvinnan har en rolig länk till vilken bloggtyp man är. Jag blev vårdare =)

Ja, förutom att jag hoppar på BB rakt ut i luften så får jag ta det som ett gott betyg. Känslor är viktiga, väldigt viktiga. Få upprör som BB och var och en tycker som den vill. Men jag måste erkänna att jag har svårt för den typen av framgång. Jantelagen personifierad kanske, hehe. JA! Jag erkänner att det retar mig att folk kan bli rika på det sättet. JA! Jag retar mig att andra, godhjärtade människor som kämpar för något gott hamnar i skymundan. Detta är inget krigande mot BB som person, det är hela ytlighetsföreteelsen som stör mig. Jag tror jag ska döpa om företeelsen till något annat, för att BB ska få lämnas i fred. Och för att folk ska förstå att jag inte har något personligt agg mot henne. Som man brukar säga, det är inte personen i sig som jag inte gillar, det är deras handlingar ... som till exempel hennes pappas idé om att skolan skulle sponsra henne. Medge att det är tragiskt? Och ändå, handlingar säger ju mycket om en person ...

Något tips på namn som jag kan använda i min kamp mot ytligheten?



Så här står det i alla fall om vårdaren:

"Har du det bra?"

Vårdaren (the relater) föredrar att förlita sig på sina sinnen, det man kan se, höra och ta på. När de ska fatta beslut om något föredrar de att göra det med personlig värme och hur beslutet påverkar människor. Hur viktig frågan är för dem själva eller andra de bryr sig om är oftast det första de tänker på, medan den rent logiska analysen kommer först i andra hand.De är mycket mer intresserade av fakta om människor än om fakta om saker och brukar därför ha ett smidigt socialt liv. De brukar trivas bäst i arbeten där deras omtanke om andra personer kommer till sin rätt - gärna arbete med barn och äldre, socialt arbete, försäljning (om varorna är konkreta) och serviceyrken.Det som framförallt driver Vårdare är bra relationer med andra människor. Det kan vara både känslan av närhet med andra människor i nuet (att få hjälpa till eller bli hjälpt) eller upplevelsen av trygga och stabila långsiktiga relationer (familjen, vänkretsen, medlemskap i sammanslutningar etc ). De framstår ofta som sociala och personliga på gott och ont. Vill du få en Vårdares uppmärksamhet - pröva "hmm... skulle du kunna hjälpa mig med... eller hur mår du?".Man kan ofta känna igen Vårdare på att de ofta använder ord som beskriver människor, känslor och deras uppfattning om dem.

"De är mycket mer intresserade av fakta om människor än om fakta om saker och brukar därför ha ett smidigt socialt liv."


Det är så sant så sant. Jag är SÅÅ otroligt tacksam för att ha så många fina vänner. (och nu tänker ni, visst visst, säkert) Men det är så ... Vid min separation sorterades "mindre pålitliga vänner" bort. De som inte pallade trycket, som vände sig ifrån mig när det blev tungt. De som stannade kvar finns i mitt hjärta för evigt. Några har tillkommit och har blivit bästa vänner för livet. Förstå vilken underbar känsla.




2 kommentarer:

tinajo sa...

Jag måste nog prova det där testet också, kul! :-)

Anonym sa...

Det där testet gjorde jag för ett tag sen. Ingen överraskning precis, jag är en tänkande systembyggare *s*.