onsdag 23 april 2008

I'm back!!!

Men har inte så mycket att skriva om min ekonomi ... fonderna står ganska stilla som för många av oss. Min privata plånbok med rörliga pengar i ... känner sig fattig innan jag fått lön. Idag har jag lovat barnen att vi ska åka och handla vårskor ... men inser att jag faktiskt nog inte har pengar till det ... det är TRÅKIGT!!! Det är ju liksom inte ens så att jag köper speciellt dyra kläder eller skor till mina barn. Och ändå så finns knappt det där lilla. Hopp och förtvivlan. När jag får mina skattepengar så kommer min buffert att fyllas på rejält och det känns skönt. Samtidigt så är det så mycket som jag skulle vilja göra ... måla min toalett. Måla mitt vardagsrum och öppna spisen. Lägga trädäck på en liten bit i trädgården. Köpa mängder med blommor till trädgården. Men sånt räcker pengarna liksom aldrig till. Låter kanske lite ytligt =) men mitt hem får gärna vara trivsamt. Inte vräkigt, men trivsamt. Och blommor är trivsamt, fräscha väggar är trivsamt, ngnstans att sitta och äta på utomhus i ljumma sommarkvällen är trivsamt och väldigt lyxigt ...

Nu har jag i alla fall köpt DATOR, såå ... projektet känns inte långt borta. Det som är värst är att man måste ha FA-skattsedel och allt sånt som känns lite lagom halvtrist och krångligt. Beräkna hur mycket man kommer att få in?!? Ja, allt från 0 till lite grand, kan man skriva så tro? =) Så nästa steg är registrering. Och nu kom jag på att jag har inga ursäkter längre, för att inte sätta igång ... förutom att det då snart är sommar, hihiii. Åh, så härligt vi haft det med grillning och utedagar. HELT underbart att det går mot ljusare och varmare tider.

Nästa månad får bli en kuvertmånad igen. Fyra kuvert för fyra veckor och så delar jag upp pengarna. Jag vet, det låter som om jag är ett barn, och det är jag i mångt och mycket hahaaa. Älskar att öppna det där "nästa kuvertet" hihiii. Tyvärr håller det inte så länge. Men om man storhandlar och så delar man upp resterande pengar, så fixar jag det nog. Denna månad som kommer har jag ett bonusbarn och en pappa som fyller år. Till pappa har jag redan köpt en tröja, får se ifall det blir lite lotter också kanske. Så fantasilöst men han är ju hopplös på att önska sig saker. "Rakvatten" brukar det bli ... suck ... Bonusbarnet får en liten "finare" necessär (ni ser, även jag går med i märkesspelet då och då och frångår mina principer =) med lite biocheckar, badlyx och pengar i. SVÅRT att köpa till henne ... hon blir 17 ...

Barnen ska klippa sig, återstår att se ifall pappan tar det på sig eller jag blir tvungen att hosta upp dem med. De klipper sig på "hans" helgdag. Han har aldrig ngra pengar så jag lär väl få betala det. Och ja, jag har ju underhållet så det är väl rättvist antar jag. Ibland är det skönt att slippa bara ...

Återkommer om hur mycket varje kuvert innehåller. Inte vet jag, kanske intressant för någon att veta hur mycket en tvåbarnsmamma har kvar en "vanlig" månad.

Ikväll ska jag försöka uppdatera mig på era bloggar =)

Hoppas ni har det bra!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad duktig du är!!! Jag tycker det är väldans smart med kuvert!!! Själv delar jag upp på olika kort. Ett matkort (Ica) och ett slösakort! Sen har jag ett annat kort för barnet där jag hämtar pengar. Fungerar hittils ska jag tillägga. Lycka till med företaget!

Life sa...

TACK!!! Kort låter också som bra idé. Fast jag är en sån där som gärna "ser" pengarna, hihi, för att de ska "finnas". Kort är jag slarvigare med.