måndag 1 december 2008

-42,1 % ...

... har mina fonder gått ner på ett år. Känns ju så extremt trist. Hade behövt lite av pengarna nu, inte mycket men lite ... Får se hur det går. Väntar på en julbonus som jag redan vet var jag ska göra av. Rotfyllning och bilservice. Hur kul är det? Sen går jag med andan i halsen i ett halvår till, och då får jag tillbaka på skatten. Har 500 kr frivillig insättning varje månad så de kommer ju väl till pass, då har det dykt upp nya "stora utgifter" som är svåra att spara ihop till.

Har bestämt mig för att stoppa fondsparandet ett par månader, stoppa amorteringen nästa år på mitt lån och försöka verkligen få ihop en buffert. Det är det jag känner att jag är mest stressad över för tillfället. Jag har ca 2000 kvar på min buffert nu och det är mindre än vad tandläkaren ska ha. Julen står för dörren och jag har inte handlat klart julklappar. Så det är inte mycket till buffert. Och med tanke på vad som händer med mina fonder nu ... så känns det skönt att kunna ha några tusen som inte bara tappar i värde hela tiden. Vet inte än hur stor julbonusen blir men jag hoppas den blir större än i fjol.

4 kommentarer:

Cristoffer sa...

Ett bra tips anser jag är att man inte köper aktier för pengar som man egentligen skulle behöva i sin privatekonomi.

Bra buffert, låga lån, stabilt överskott i kassaflöde i ordning och först därefter tycker nog jag att man skall köpa aktier eller spara i fonder.

Om sedan fonderna har gått upp 215% eller ned 42% är egentligen av ointresse (bortsett från skatteverket) utan det viktigaste är ju hur mycket man har.

Ibland kan jag också bli synnerligen sur på många banker säljer sina fonder precis som om man måste ha fonder. Tvärt om tycker jag att amortering många gånger är ett mycket bra sparande framförallt för dem med lite knappa marginaler. En räntekostnad på ca. 5% är trots allt bara någon ynka procent mindre än vad aktier ger på lång sikt.

Kämpa på! -Du verkar få allt mer koll på läget

Life sa...

Cristoffer: TACK för dina tips, alltid intressant att höra hur andra tänker.

Jag känner mig ju ännu mer osäker i att spara i en massa fonder som bara "försvinner". Visst, tänka långsiktigt osv. Och jag ska ju låte de jag har vara kvar. Men så som mitt liv ser ut nu, med ökade boendekostnader osv, så får jag tänka lite annorlunda nu. Jag har trots allt "bara" 200 000 i lån, totalt, och det är ju inte jättemycket om man jämför med många andra. Jag VILL amortera men just NU måste min VARDAG kännas tryggare, och till det behöver jag arbeta upp en liten buffert.
Sen ska jag amortera igen =)

Har liksom du varit väldigt förvånad och blivit irriterad på bankerna, de lägger fram det som att man är knäpp om man "bara" vill spara som vanligt.

Tack för DINA tips =)

minna sa...

Jag tycker du resonerar klokt och cristoffer gav bra tips. Skippa fonderna ett tag och spara till en bra buffert. om du kan amortera så är det ju bra. Det sägs ju att skatten ska gynna arbetare 2009, låtsas inte om det och amortera den summan istället.
Det är inte kul när fonderna backar så mycket!!! I krisens tid så vet man faktiskt inte när det vänder, och när det väl vänder så har man faktiskt en hel del att ta igen. -42 % är väldigt mycket. Samma sak med min rysslandsfond! =(

Per Penning sa...

Cristoffer har så rätt i att du inte ska stirra för mycket på de tråkiga siffrorna i nedgången.

Jag är ju inte rätt person att komma med några råd, jag med obefintlig buffert, bolån och halvknapert varje månad. Men jag har en plan för hur jag ska ta mig framåt och den är realistisk, och det tycks ju även du ha! All lycka!