måndag 27 oktober 2008

Dags igen =D

Ok, dags att blogga igen ...

Mina mål, har jag lagt på hyllan. Jag konstaterade snabbt när jag kom in hit igen att det mesta gått åt skogen. Jag kan inte säga precis vad som hänt. Det har bara varit FÖR mycket oförutsedda ekonomiska utgifter. För det första så har de höjt våra hyror med nästan 1 200 kr i månaden. För det andra så har alla fonder, allt sparande bara RASAT. Från att ha haft mina fonder på +30% är de nu nere på MINUS 35%. Upplyftande? Nä.

Jag känner lite att jag tappat greppet igen. Jag handlar INGENTING som INTE absolut måste handlas. ÄNDÅ ... så är det kämpigt ... Jag FATTAR inte vad jag ska dra in på.

Ok, så här ser månaden ut:
Hyra: 5700:-
Avbetalningar (idiotiska lån) 555:- (bara avgifter 257:-)
Lån på bostad, ränta: 859:-
Lån på bostad, amortering: 500:-
Besiktning: 300:-
Ellos: 500:-
Facket: 325:-
TV-licens: 508:-
Barnomsorg: 761:-
Vatten: 315:-
Telia bredband: 248:-
Telia mobil: 264:-
Telia hemtelefon (+påfyllning 2x100:- till barnen) 432:-
Barnförsäkring barn 1: 867:-
Förnyelse av körkort: 120:-
Övrigt: 19:-

Summa: 12 848:-

Detta är alltså en BRA månad. Vari ligger felet?

Det jag kan tänka mig är onödiga utgifter är ju då de förbenade krediterna. De kämpar jag med varje månad. Det är 3 olika. Ett datorköp, ett gammalt som släpar efter sen sambotiden och ett idiotiskt på Gekås i Ullared. Jag har klippt korten. Jag känner mig ändå inte som en "kredithandlare" men jag inser att bara DENNA månad har de krediterna kostat mig 257(!) kronor. Det är ju ett BIOBESÖK med barnen. En vinterjacka till någon av dem, ett sparande på 257 kronor som uteblivit. Så nu är jag SÅ motiverad att bli AV med de små, men dock, krediterna.

Men i övrigt. Vad ska man dra in på? Försäkringar på barnen? TV-licens. Säga upp bredbandet?!? Nä, jag fattar inte.

Jag ska vända lite på mina mål. Jag ska försöka spara som innan, inte bli för besviken ifall det inte växer jättesnabbt. Jag har ca 13 000 kvar av smålånen och DE ska jag försöka bli AV MED. Så fort det bara går. Sen kanske jag kan försöka lägga de pengarna på sparande istället.

Fick en rolig smäll till. Jag har upphandling via Kundkraft gällande elavtal. Förra året så blev det Kraft&Kultur som vann upphandlingen om bästa pris. Jag var väl lite vimsig som vanligt och ifrågasatte inte att det inte kom någon elfaktura. Efter 8(!) månader damp det ner en räkning på 8 600:- För att göra en lång historia kort så hade de "Inte kunnat reg. mig som kund" ... jag läste av min mätare, de hade läst av 2 000 kWh fel, jag fick ner priset till 6 000 och de lovade mig 10% kompensation och en avbetalningsplan. Sagt och gjort. Det blev samma bolag året därpå och jag fick väl ett par tre fakturor och sen kom det inte fler. Måste erkänna att det här med Kundkraft och elen inte har varit under min lupp, jag BORDE ha ifrågasatt osv. Men det gjorde jag inte, det föll i glömska och det vore väl F-N ifall man ska EFTERLYSA fakturor?!? Så i alla fall började jag fundera igen, nu, över att det bara kom fakturor ifrån Eon. Frågade Kraft&Kultur ifall de glömt mig IGEN. Några veckor senare, nu alltså, dök det ner en faktura ... 5700 kronor. JÄTTEKUL!!! De krediterade mig med 1200 så nu är den bara på 4500 kronor. Alltså HUR tänker de. Gjorde en enkel sökning på bolaget och JAG ÄR INTE ENSAM. Så jag HÖJER ETT VARNINGENS FINGER FÖR KRAFT&KULTUR. Det är MÅNGA som varit i min sits. Ingen fakturering, felavläsningar osv. MYCKET otrevlig kundtjänst råkade vi ut för dessutom. FY OCH USCH!!! Någon hade haft autogiro och inte kollat det jättenoga heller, så de fick efter TRE ÅR en faktura på 50 000 kronor. BLÄ!

Jag återkommer om min plan som jag hade innan sommaren. KANSKE kanske kan det dra in lite extrapengar. Vi får se vad Skatteverket tycker om min idé =D Lite hoppfull känner jag mig ändå, trots tajta dagar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

barnförsäkring 800kr i MÅNANDEN, du skämtar!!!
barnförsäkring brukar ligga på 50-100kr per månad!!

kolla här:
http://www.trygghansa.se/04privat/Frame11085.html

(kopiera och klistar in i adressfältet och tryck på enter)

kolla längst ner på den sidan, där ser du priserna både per år och månad!!

priserna är visserligen från 2006...men så mycket som 800kr det kostar ingen försäkring per månad!!

Per Penning sa...

Trevligt att du är tillbaka! :)