onsdag 24 februari 2010

Då var det klart =)

Eller i alla fall nästan ;D
Igår skrev jag hastigt och lustigt avtal på försäljning av min bostadsrätt.
Jag sålder för 510 000 till ett URGULLIGT par som kommer från “stora staden”. De har små barn och tyckte inte längre att storstan var så trevlig när man har småbarn. Och jag kan bara hålla med. När jag satt och berättade om hur området var, fick jag en stor klump i magen och lite ångest för min egen del. Jag som trivts så bra ... Nu börjar en ny tid. Och oron är en annan. Tänk om barnen inte kommer trivas? Tänk om vi kommer bli jätteensamma när vi flyttar till ny “stad”. Tänk om räntorna rusar i taket och inget jobb kommer flygande till min sambo. Många tankar och funderingar. Tänk om kaoset åter ska inta mitt liv.

Eftersom jag vill ha KOLL undrar jag nu hur jag ska räkna. Jag har ju uppskjuten skatt från mitt förra boende, det lär jag få betala nu. Vet inte hur mycket men jag tror att det borde ligga runt 30 000.
Så här ser det då ut.
Inköpskostnad: 380 000 kr
Försäljning: 510 000 kr
Uppskjuten skatt: ca 30 000 kr
Mäklararvode: 30 000 (men vet inte om det är TOTALT)

Sen får jag ju dra av det som renoverats i hemmet, vilket kanske är 50 000 kr. MEN, en stor fundering är då VITVARORNA, de VANN jag ju. Det är ett värde för 50 000 som jag REDAN BETALAT VINSTSKATT på, vad händer med DEM?!? De är UTÖVER de 50 000, som jag ju lagt på köksinredning.

HUR är det MÖJLIGT att ens ha en ANING om hur mycket jag kommer att få behålla?!?

Någon Skatteverket-arbetande där ute?

Inga kommentarer: