fredag 19 februari 2010

Den eviga försäljningen ...


















Börjar bli nervös. Ang försäljningen av min bostadsrätt ...

Först hade jag en tjej som la bud på mitt hem, hon la sig 40 000 kr under mitt utgångspris. Bara det ... Men visst, man får lägga bud som man vill.

Sen hade jag en dam, som blev störtförälskad och ville flytta in direkt. Henne ville jag sälja till. MEN, hon skulle ha sitt hus sålt först. Hon hittade en köpare, som ville besiktiga och hade som krav att kunna hoppa av ifall det fanns för mycket som inte var bra med huset. Damen la bud direkt till mig på 40 000 mer än första tjejen, hon la mitt utgångsbud alltså. Men damens säljare hoppade av. Så ... Tillbaka på –40 000 kr-budet.

Det kom en intressent till (tjej nummer tre), la 10 000 över, och första tjejen och tjej nummer tre budade sen upp till mitt utgångspris. Första tjejen hade då högsta budet, då fick hon för sig att det fanns fukt i badrummet, tog dit sin vaktmästarkompis och han hade sagt att det skulle åtgärdas direkt. Detta gjorde hon samma dag som vi hade bestämt att vi skulle skriva papper. FULT! MEN hon kunde ju då tänka sig att köpa om jag gick ner 20 000 kr. Jag var skeptisk, sa att jag fick tänka på saken och tog dit min vän fuktteknikern, som försäkrade mig om att fukten bara var “ytlig” och INTE behövde åtgärdas. Tjejen ville ha detta skriftligt och hon har nu fått min väns kontaktuppgifter. Vi har bestämt att vi ska skriva på måndag. Igår hade mäklaren inte fått tag i henne.

Det känns SÅ DÄR ...

Sen hände något konstigt häromdagen, det ringde då YTTERLIGARE en dam HEM till mig och var VÄLDIGT angelägen om att få veta hur långt vi kommit i säljprocessen, hade kontaktat mäklaren /som inte var där/ och sa att “men om jag ringer banken imorgon och lägger ett bud på 20 000 MER, så innebär det i princip att du kan sälja till mig istället”. Jag, som inte vill bryta något avtal, (visste inte ifall muntligt gäller) bad henne kontakta mäklaren igen. Alltså ... Skulle hon lägga bud på ett OSETT hus?!? Skeptisk.

Pratade med mäklaren sen, och hon sa att vi KUNDE ju ändå ha en visning till om jag ville det, och att det fanns ytterligare två intressenter varav en varit väldigt påstridig och ringt flera gånger.

Så, ja ... Vi tar väl en visning till. Det känns lite taskigt när vi nu kommit så långt, men det känns inte som att JAG har varit den struliga. Det kändes rätt så taskigt att släppa in hennes vaktmästarkompis också ... Det har dragit ut på tiden nu ... Den 1 april ska vi flytta ...

Får ont i magen av att inte ha detta klart. Men jag tänker som så, att om jag HAR visning så kanske köparen blir sur, men å ANDRA sidan så är INGET klart förrän vi skrivit papper och både jag OCH hon kan ju vända igen precis som förra gången vi bestämt ett skrivdatum. Är hon intresserad så är hon det trots att jag har en visning. Och under tiden har jag
en visning som kanske genererar nya bud.

Om hon ska pruta 20 000 så är det ju som sagt nästan fyra månadshyror, varför ska jag gå ner så mycket för något som är kosmetiskt?!?

Lite girig blir man allt ...

Hoppas ni får en fin helg, kram i kylan!

1 kommentar:

Benny sa...

Du har flera intressenter - de vill köpa så billigt som möjligt och du vill har så mycket betalt som möjligt.

Mäklaren verkar inte så drivande. Du kanske ska fundera på om du vill göra mäklaren med engagerad genom att tex erbjuda mäklaren del av överskjutande pris över det du satt upp.
Ett upplägg skulle kunna vara 80% till dig, 20 till mäklaren. Ser mäklaren till att köparna budar upp priset med 20 000 över nivån du satt upp - får mäklaren 4 000:-
50 000:- och mäklaren får 10 000:-

Fundera på den biten, för det verkar som du gör mycket av mäklarens jobb som av din beskrivning att döma.