torsdag 19 mars 2009

En plan

Låg och tänkte igår. Mina barn lär inte komma på så många utlandssemestrar. Mitt drömmål har länge varit Italien, hade varit SÅ nice att ta med mina flickor dit. Tror jag, har aldrig varit där, hehe. Om ett och ett halvt år fyller jag 40. Jag räknade ut att om jag sätter in och sparar 4000 av mina skattepengar, eller tar ut på Riksgäldsspar vad jag har där, och resten från skattepengarna, sparar 600 kr i månaden tills dess, så har jag 15 000 kr tills jag fyller 40. Det borde man väl kunna komma iväg på? Jag funderar också på att strunta i att amortera så mycket på lånet jag har, även om jag VILL. Jag känner för tillfället att jag måste ha NÅGOT mål, något ROLIGT mål. Inte bara överlevnadsmål. Inte bara betala och betala och betala, för att aldrig ha något KUL.

Tycker ni det är en dum idé när jag har det knapert? Man kanske inte MÅSTE komma iväg den hösten, ifall jag inte når ända fram, men det är ju i alla fall en PLAN. Måste bara kolla nu när alla småavbetalningar är borta, och hur mycket lånet blir, så att jag verkligen fixar det också. Håll tummarna!!! Snart kommer jag att veta =)

Kramas!

6 kommentarer:

Sefo sa...

Jag instämmer med dig där, mål och få göra något kul är jätteviktigt! Annars är det lätt att tappa lusten. För bara två år sen när det var tufft som bara den ekonomiskt så satte jag och min fru upp olika mål då vi skulle göra roliga saker, och det underlättade massor och gjorde vårt sparande lättare.

minna sa...

Jag tycker att du är värd en resa, ett andrum med flickorna. Du har bara kämpat och kämpat hela tiden så åk till italien! Annars tappar man lätt suget. Nu har jag haft köpstopp ganska länge och det tär på en!! Nu har ju jag lovat mig själv att stå ut hela året,men i framtiden kommer jag att unna mig något då och då. Åk, det gör bara gott för dig och flickorna!
När man har barn kan man inte vara så egoistisk och klok hela tiden. Unna döttrarna en resa.

Life sa...

TACK "Strävar". Jag känner att jag nått en punkt där jag inte tycker det är KUL längre. Trots ny kärlek och så vidare. Jag måste ha något att se FRAM emot, med barnen. Vi har lite planer för sommaren som inte kommer bli såå jättetungt ekonomiskt. Får låna ett hus i en annan del av Sverige, där det finns kul saker för barnen. Lite annat smått och gott. Men jag vill ha något annat, något som man kan längta och drömma om. Italien då t ex. Och skulle det bara bli Tyskland så får jag väl vara glad för det också, hihii. Tror jag ska inventera hela livet, och göra budget för "att-göra-saker". BOKA IN en utflykt till skogen med barnen, titta på stjärnorna en kväll, utforska byn som man aldrig gjort tidigare osv. Så att det verkligen BLIR AV, och inte bara stannar vid en tanke. Det lilla i vardagen kan man ju sätta guldkant på också. Tack för gott råd, tror jag ska hålla mig till min plan =)

Sefo sa...

Underbart! Jag tycker du gör rätt! Som Minna skriver så kan det vara kanon att ge sina barn något att drömma om tillsammans med dig! =)

Jag gillar din idé om att göra en lista över saker att göra! Så gör vi fortfarande, just för att det ska vara kul att spara. Vi bestämmer oss för att göra en sak varje månad och det behöver inte vara något dyrt, utan mer att vi upptäcker nya saker tillsammans. Vi har t ex åkt till närliggande städer för att promenera runt i stan och avslutat med en fika. Ja ibland lunch då det många gånger är billigare än en kaffe och smörgås.
Bästa billiga tipset är att ta en fika på McDonalds, kaffe och mjukglass brukar vi ta där och sätter oss ute på sommaren. Kaffet kan man samla klistermärken på och får efter 4 st klistermärken en gratis. =P Alltid något!

Life sa...

Tack Minna. Jag håller med. Barnen måste också få sitt =)

Pengar och cash sa...

Man måste betala sig själv ibland även fast man har ett fast mål. Annars kan man lätt må dåligt. Tro mig, jag vet!