tisdag 3 mars 2009

Jag har gjort en lyxfällan ...

Detta året har jag amorterat av 6 000 på mitt lån. *klapp på axeln*

MEN, jag har TRE tråkiga små krediter som följt mig. Trist och det kostar bara en MASSA extrapengar. Dessutom har jag ett kreditkort på 4 000 som aldrig kommer upp på noll= kostar massa pengar i avgifter och ränta. DUMT!!! Så ... be gentle ... men ... jag höjde mitt bostadslån, för att bli av med skitkrediterna. Har klippt alla kort sen länge tillbaka. Jag tycker mig inte vara en "sån" som handlar på kredit men lite "sån" finns det tydligen i mig ändå. Den ena är på Ikea på en soffa som vi köpte gemensamt ... så himla dumt. Soffan är jättegammal och ändå inte betald. Ok, jag har väl handlat lite mer på kortet efter det. Så nu lovar jag mig DYRT och heligt, att jag ska ta BORT alla krediter jag har, INTE fixa nya och bara handla sånt som jag sparat ihop till. Ganska självklart egentligen. OCH sen ska jag bygga upp min buffert med de pengar jag kommer spara. Räntan är ju jättelåg nu så jag ska försöka amortera något i alla fall. Det ändrar jag lite som jag vill.

KÄNNS SKÖNT att ha fixat lånet, trots att det är ett LÅN. Krediten på 4 000 är som jag haft sen jag FLYTTADE HEMIFRÅN, för att handla möbler. (för att mina föräldrar aldrig lagt undan en krona till oss ...) Lån var enda lösningen ... Krediten var från början på 12 000, sen har jag minskat den. Det är en annan bank och bökigt för att man måste dit och avsluta kontot, men tydligen inte längre. Så nu ska det bli RIKTIG ordning på torpet. INGA krediter, INGA lån, INGA skulder mer än ett huslån som nu ligger på 210 000:-, från början var det 200 000:-. Ikväll ska vi se vad vi kan göra för att få ner våra hyror. Vi har haft en mäklare som tittat på vår förenings förehavanden. De häpnar och baxnar och undrar vad de sysslat med. De säger att om DE får ta över räkenskaperna så kan de sänka hyrorna med tusen kronor, kanske mer. DET hade ju varit HELT UNDERBART!!!

Kram från en Hoppfull fröken Kaos.

3 kommentarer:

Sefo sa...

Grattis! Alltid skönt att beta av skulder. =)

Vi har ett billån som vi ska försöka amortera bort lite snabbare än tänkt.

Fortsatt lycka till!

Per Penning sa...

Det var imponerande jobbat! Ett stort grattis till kortklippandet! :)

Anonym sa...

hej.
kikar in en sväng...