måndag 2 mars 2009

Ska det alltid vara så här?

Upp som en sol och ner som en pannkaka.

Denna månaden visste jag skulle bli tight. Men inte så här tight ...
Har betalt räkningar och har kvar: 3495:- (ok, då har jag stoppat undan 1500 på buffertkontot, men ändå ...)
Sitter och lyssnar på en låt: "Hur är det möjligt" med Just D. Nästan skrattretande ;-) Precis så känns det ... VARJE månad ...

Men faktiskt, inte ens mitt ekonomiska läge kan grusa mitt humör idag. Var sjuk i fredags och min Lilla också. Sov mig igenom hela fredagen och halva lördagen. Vaknade pigg och utvilad imorse, trots att "mitt hjärta" besökt mig och det INTE blev någon tidig sömn igår. Trots mitt ekonomiska läge, sommaren står snart för dörren, barnen behöver nya cyklar, de fyller båda år snart ... nä, det sänker möjligtvis en aaaningens, men ICKE det ska få sänka totalt, som det gjort tidigare. Jag tänker mig fattigdom på riktigt och då känns mitt liv extremt lyxigt, hihi. Allt beror ju på vad man jämför med.

Känner mig ... NÖJD trots allt. HÄRLIG känsla =)

En annan sak som fått upp mitt humör är besked om min väninnas man, han som fått cancer. Han var inne på ny scanning, efter ett halvår så finns det ett LITET litet spår av cancern i levern, och den biter ska de nu plocka bort. Läkaren hade aldrig sett något liknande och jag GRÄT glädjetårar när min väninna ringde och berättade. HELT sjukt!!! Hon berättade också (och då grät jag ännu mer) att hon redan bestämt vad han skulle ha på sig i kistan och allt. USCH. De planerna får hon skjuta upp litet tag i alla fall ... Är SÅ in i H-E glad för deras skull, även om det är, som hon sa, INTE över än. Det är en lömsk j---a sjukdom och så vidare, men just nu får vi bara vara väldigt glada över att behandlingen tagit som den ska.

MEN för att återgå till ekonomin. Har NI tips på GOD vardagsmat som är billig, så tar jag tacksamt emot förslag, för det blir INTE till att hålla mig till min tidigare planering, hehe. MEN jag sparar den till en lite bättre månad =)

Kram till er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har "smygit" omkring i din blogg nu ett tag & måste bara få hojta "Yo go girl". Om bara hurrarop kunde betala dina räkningar skulle du vara skuldfri nu...
Har eg. inga superbilliga recept men här är ett annat sätt att koka riset.

1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, skivad
1 tsk gurkmeja
3 dl okokt ris (föredrar jasmine)
165 ml kokosmjölk (liten burk)
4,5 dl vatten
1 tsk salt

Fräs lök, vitlök, gurkmeja och ris i olja. Häll i kokosmjölk, vatten & salt.
Sjud under lock (se koktid för riset)
Späd med vatten om riset blir torrt.
Servera m. valfritt kött/fisk

Linssoppa

1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor
2 tsk gurkmeja
2 tsk spiskummin
1 tsk kardemumma
1/2 röd chili el 1 tsk sambal o
6 dl grönsaksbuljong
1 1/2 dl röda linser
yoghurt

Fräs ihop lök, vitlök & kryddor.
Häll ihop m. buljong & väl sköljda linser.
Koka tills linserna är klara, ca. 10 min.
Servera m. en klick yoghurt & bröd

Life sa...

Tusen tack kära "Anonym". Smyg gärna vidare, men alltid kul med kommentarer. Ska prova ditt recept!!!