onsdag 4 mars 2009

Vad pengar gör med folk ...

Har min bästa vän, som en dag blir rik ... men lever som en kyrkråtta idag. Problem uppstod mellan hennes syskon vid diskussion om framtida arv och uppdelning av detta. Jag blir så ledsen när pengar gör så med en familj. Ibland är pengar bra otäcka kan jag tycka. I alla fall när det får såna här följder.

Jag har funderat mycket över det här med hennes framtida arv. Jag unnar henne alla miljoner och kan ibland tycka att det är ju NU hon behöver dem. Men nä, NU får hon ingen hjälp. Det är ju NU hennes barn är "små" och man vill hitta på lite extra, och livet kostar. I alla fall, när vi träffas och pratar så kommer det ofta rätt så patetiska jämförelser. Som att när kärleken hälsar på, då får man "visa" att man kan bjuda på "riktig" mat, och när man "bara" är själv med barnen, då blir det fattigmansmat i kubik ... hur patetisk ÄR man ... men men, det är nödvändigt. Och sånt här dryftas ofta och mycket när vi pratar. Och ibland så slår tanken mig ... det här ÄR verkligen ett samtalsämne som är VIKTIGT att få lufta, hur PISSIGT det känns ibland, men också att man är nöjd för det lilla och att pengar inte är allt här i världen. Ibland kommer man dock in på föräldrar och deras sätt. Min mamma har en tendens att "lova och sen glömma". När jag var yngre så sa hon att "visst skulle hon betala mitt körkort" osv. Men ojsan, det gjorde hon visst inte alls. Hon ser DAGLIGEN hur jag kämpar, men inte kan hon sticka till barnen en tröja eller annat NÅGONSIN. Inte för att hon MÅSTE, eller att jag kräver eller stör mig JÄTTEMYCKET på det, men LITE gör jag nog kan jag säga. Jag blir AVUNDSJUK på min vän (och hon vet om det) som har MINDRE pengar än jag, när hennes mamma (som är den rika) åker på shoppingturer med barnbarnen. Och det är inte LITE hon handlar till dem. Jag hör ständigt att det och detta ha barn fått ifrån farmor och mormor. Men icke jag. På sin höjd köper hon två paket stickers och berättar högljutt att "ja, det var två för en tia, så det tyckte jag att de skulle ha" ... BLÄ. Hellre att hon sket i att ge dem det om hon måste berätta att de får det bara för att det var billigt ...

I alla fall, idag sa jag till min väninna, att vi måste ha diskuterat detta INNAN hon blir rik. Och vi är som systrar, vilket är mer värt än alla miljoner i världen. Jag vet att hon alltid kommer finnas för mig och vice versa. MEN, jag sa till henne idag att hon måste LOVA att detta med pengar inte kommer att vara något problem den dagen hon ärver allt. Och hon vet PRECIS vad jag menar. Jag kommer ju inte SLUTA att prata pengar, det kommer säkert minska, men vad man än ska göra så står man på olika plan liksom. Så då kom vi fram till att hon inte skulle ha dåligt samvete för att hon ville hjälpa men inte kunde/borde=??? MEN att hon bjöd mig på en lyxmacka lite då och då i hennes hus vid havet. Det känns faktiskt skönt att ha pratat om detta. Jag VET ju att hon vet och hon vet att jag vet ...

En sak är säker i alla fall, hur våra liv än kommer att se ut, så kommer vi alltid att flika in med lite humor över våra livsöden. Och det är ju skönt. Humor är det dock inte när hon säger att jag har verkligen gått den hårda skolan. Vi hade aldrig råd med något ... fick inte en spänn när jag flyttade hemifrån, faktiskt fick jag lite hjälp senare när jag mådde dåligt osv, men annars ÄR det den hårda vägen. Och det är väl ingen skyldighet som man har som förälder, men JAG personligen kan INTE fatta att de, med två heltidslöner, en HEL uppväxt, INTE la undan en spänn. VISST att de hade hus som kostade osv, men inte SÅ mycket, det VET jag att det inte gjorde. Jaja, det var lite gnäll över att JAG inte åkt räkmacka ...

De säger ju att det som inte dödar en, stärker. Men tänk nu ifall jag ibland känner att jag inte behöver BLI starkare. Jag behöver bara få lugn och ro vad gäller ekonomin.

Faktiskt ... när jag tänker efter ... så hade mitt liv varit nästan odrägligt bra ifall det inte vore för de där sablans pengarna, eller frånvaron av dem ...

Gladare blir man inte när man ser att vi nu ska betala Vickans bröllop. Visst ska hon få gifta sig, självklart. Men varför ska de blanda in MIG och MINA pengar i detta? NÄ, inför val för de som vill vara med och betala alla spektakel. Låt oss som vill få gå ur, precis som med kyrkan. Fattar inte att vi 2009 har det så här?!?

1 kommentar:

nonhosonno sa...

Du är utmanad...
http://villhaallt.blogspot.com/2009/03/utmanad.html