onsdag 18 mars 2009

HA!

Är det SVÅRT att leva på 97 kronor om dagen? VISST, jag har massor mer än 8 000 att leva på. Jag vet och har aldrig behövt leva på soc.bidrag, som tur är. Jag beundrar de som gör det ... Jag känner mig inte jättefattig, men när jag läser om att det är att leva på 97 kronor om dagen ... så är jag inte långt ifrån. Skäms över mitt boende för de som är verkligt fattiga, jag bor ju ändå i bostadsrätt med liten trädgård. I o f s av den enkla anledning att det GÅR runt, bara precis, men också för att det FINNS JU INGA BOSTÄDER här. Jag VILL INTE dra upp barnen, mina trygga barn som trivs i sin fina skola och med sina vänner. Vet inte var jag skulle flyttat heller. Flyttar jag till den stad jag jobbar i, lär jag bo i en liten lägenhet men med samma kostnader, eller inte långt ifrån i alla fall.

Mycket kritiska röster mot Jessica, jag tycker det är BRA att belysa problemet, men jag hävdar ändå att de skulle gå till någon som VERKLIGEN lever fattigt, belys DET istället. Inte någon som är "fattig-wannabe". Följ DEM några månader. Som någon skriver, nästa månad behöver hon ju inte bry sig, då kommer ju 35 000 kr igen på kontot och hennes "problem" är lösta. För många gör det inte det. Och det är just där man är, det bara pågår och pågår. Man kommer AAAAAALDRIG i kapp. För ett halvår sen fick politiker leva på studentlön ... Ja, då sparade en till att kunna ta en öl. Jag tror inte att någon som är verkligt fattig sparar till "en öl", man vet att det kommer dagar då den där ölen får en baksmällebittersmak, då barnen behöver nya skor eller annat. Då ångrar man den där ölen bittert. Men bra Jessica, att du belyser det i alla fall!!!

Börjar få lite ångest för sommaren. Minns en gång en tant som satt och faktiskt också rökte ... och var ensamstående. Då var jag inte ensam. Hon tyckte mer synd om sig än jag gör om mig, hehe. Hon tyckte det var varje människas rättighet att åka på utlandssemester varje år. ?!? Då tänkte jag i mitt stilla sinne, som då varit sambo i tolv år, att det hade inte jag varit på 14 år ...

På tal om utlandssemestrar ... när jag och mina tjejer vann en weekendresa, kort efter min separation, och allt vad det innebar ... trots att många var jätteglada för vår skull, så fanns det människor som tyckte "ÅH, varför ska NI ha sån tur"? Ibland lite fördolt men ändå. Då hade man gått igenom helvetet och tillbaka ett par gånger, och de visste om det, ändå kunde somliga inte unna oss/mig detta. Tråkigt tycker jag. Det var dessutom ingen "slumptävling" utan man skulle prestera för att vinna. Då tycker jag faktiskt att vi kunde ha förtjänat det.

Nu mina söta läsare, nu är det MINSANN bara två dagar, KNAPPT, kvar tills barnbidraget kommer. Jag ska lägga upp en plan ... vet ännu inte vad jag ska ge mina flickor i födelsedagspresent. Nästa lön kommer vara mindre än en vanlig, har flera VAB-dagar också tyvärr. Håller på att tjafsa med Tele2, men det verkar som att den ena vet inte vad den andra håller på med. Jag undrar ofta hur deras mailsystem är upplagt. Man får börja om var gång man ska prata med någon, man ska ange det och detta och blablablablaaa, blir så trött. Men jag ska inte ge mig. Idag ska jag leta upp alla papper och sätta mig och sammanställa. Verkar som att de tänker: "Om vi dränker kunderna i papper och förvirrar dem riktigt, så bara betalar de till slut". Men icke denna!

Igår bjöd jag min bäste vän och hennes familj på middag. Kände att det verkligen är min tur. Hon är lika fattig som jag, hihi. Och vi njuter verkligen av våra gemensamma middagar =) Idag är det en annan väns tur, samma där, känns som att vi ätit där alldeles för många gånger. Mja, liten överdrift kanske men ...

Har fått ta lite av min buffert, men känns skönt att allt är betalt nu. Någon hundralapp som fanns kvar annars är allt på NOLL! HÄRLIGT!!! Nästa steg är att säga upp kredit på Ellos, ska bara handla om jag HAR pengar, där också. Det får vara krisigt ordentligt, tills jag byggt upp den där bufferten. Den står nu på 7 000, men där är då pengar som tillhör NÄSTA månad, VAB-pengar som redan kommit. Förhoppningsvis får jag rejält tillbaka på skatten, så det blir en lite rolig sommar för barnen i alla fall. Inget stort planerat, småturer i Sverige, dyrt nog ...

Kram till mina goa läsare!

1 kommentar:

minna sa...

jag vågar inte ens öppna ellos, hm och halens kataloger! Slänger dom på en gång! 97 kronor om dagen är inte mycket...