torsdag 12 mars 2009

Idag är det synd om de ensamma ...

Det första jag tänker, när någon frågar vilken datum det är, låt säga att det är idag den 12:e. Det jag tänker då är "då är det bara 8 dagar kvar till barnbidraget".

Pengar har blivit så FRUKTANSVÄRT ångestframkallande för mig. Jag levde med en man som gjorde som han gjorde. Jag försökte få extremkoll istället efter det. Jag tycker att jag HAR koll, ändå går det INTE. Jag har alltid haft koll, men FAN aldrig haft det så här ...

Senaste tiden har jag känt mig hoppfull. Ända tills igår. JA, mitt projekt kommer dra in 3-4 000, småpengar inser jag nu. Mycket ändå men ... det känns verkligen som att det är mycket jobb för "ingenting". Och missförstå mig rätt, jag är inte otacksam, bara så ... uppgiven.

Igår när jag kom hem så låg det en HÖG räkningar. Blev övertalad att byta telefonabonnemang till Tele2. Vad de nog missat att berätta var att för tre byten av mobiler så skulle det kosta 1000 kr i administrationsavgift. Jag byter min vanliga telefon också och får då 600 kr i straffavgift. JA, extremt korkat att INTE kolla det först, men så var det. DETTA VÄLDIGT FÖRMÅNLIGA BYTE skulle då kosta mig 1600 spänn, och då har jag inte ens BÖRJAT använda telefonerna. Jag fattade det som så, att jag skulle till att börja med få TILLFÄLLIGA nummer och SEN få tillbaka mina nummer. På fakturorna står det nu NYA nummer, vilket har gjort att jag INTE sätter i mina nya kort från Tele2. Har skrivit till dem men de svarar när de känner för det ...

OVANPÅ detta så är jag tillbaka i Kraft&Kultur-träsket. Jag blir TOTALT VANSINNIG på dem. I början på året skrev jag till dem och bad dem skicka årets alla förfallodatum. Det fick jag. De första skulle vara den 28 februari och 30 april. Alltså betalade jag förra månaden. DÖM OM MIN FÖRVÅNING när det ligger en faktura med förfallodatum 6(!!!) april. På nästan 2400 spänn. Vad FAN sysslar de med frågade jag. Hotade att gå till media om de inte skärpte sig och gav mig en förklaring ...

Så utöver min hyra, som är på 6 000, kommer el- och telefon (och då UTAN de tidigare Telia-räkningarna) att kosta mig 4 000. SÅ innan jag ens BÖRJAT betala ÖVRIGA räkningar, har jag nu en kostnad på 10 000 kr. Sen tillkommer telefon, vatten osv. Det kommer bli ytterligare en 16 000-kronorsmånad. Och jag får ut 17 000. Jag vet, det är ingen dålig lön, jag har barnbidrag och underhållsbidrag som jag lever på resten av månaden. Men ...

Va FAN är det om? Varför har jag det så här? Ska det ALDRIG bli lugnt i mitt liv??? Det enda jag vill ha är lugn och ro. Från att ha mått så bra och varit så hoppfull så är det bara sekunder från att hopplösheten är tillbaka.

Jag börjar inse, jag kommer inte fixa detta liv. Vad har jag för val? Detta är ohållbart. Det enda som maler i mitt huvud nu är ekonomi. Detta skulle bli en BRA månad. Mina barn fyller båda år nästa månad. Min stora behöver en cykel och även om jag kan sälja någon gammal så är det ändå en massa som ska fram.

Jag har lösningar på problemet och det är:

  • Sluta äta
  • Bjuda bort mina barn på mat till kompisar
  • Sälja min kropp
  • Sälja all inredning (man kan väl sitta på golvet
Nä, det är självklart inga lösningar. TRO mig när jag blir SKVATT GALEN av att titta på lyxfällan. De kunde komma hem till mig och göra ett program: "Råttfällan" kunde det heta.

Igår gjorde jag något extremt lyxigt, köpte en macka ute på lunchen. Det är sån lyx som jag aldrig unnar mig. Det stod en barnfamilj framför mig. De tog varsin macka, lite dricka och inget mer. 252 kronor gick det på!!! Det enda jag kunde tänka var att "det är mat i en vecka för mig och mina barn".

Jag är SÅ trött på detta ...

6 kommentarer:

minna sa...

usch vad tråkigt att du har det så här! Skickar en tröstkram.... det är tufft att vara ensam med barn! Och tänk på detta, du kommer troligtvis inte leva ensam hela livet. Jag känner mig lite dum när jag läser din blog och jag gnäller om pengar. Känns helt fel.... Försök tänka framåt. Var positiv. Vem vet hur mycket mer du kommer att få in på dina projekt. Det kanske blir mer... Vissa dagar måste man få gnälla och vara trött. Du har varit så stark hela tiden och är det fortfarande. Får man vara så fräck och fråga hur det går med kärleken eller får man onda ögat på sig då? *skrattar*

Sefo sa...

Själv så tröttnade jag o frun på alla kostnader kring telefoner och tog helt enkelt bort hemtelefonen. Hur det går när vi får barn vet vi inte ännu, men vi har ju varsin mobil så det borde gå...

Jag förstår din uppgivenhet! Känner verkligen med dig. Hoppas allt löser sig så småningom!
Har läst lite på din blogg och uppfattar dig som en riktig fighter, någon att beundra!

Per Penning sa...

Hårda bud. :(
Jag har inga lösningar att ge men i den situation som du beskriver behöver du göra en stenhård budget. Lätt för mig att säga, javisst. Men jag tror att det är enda vägen.

Tumme upp för dig!

nonhosonno sa...

Fyy bubblan. Har inget bra tips tyvärr. Kram till dig!

Anonym sa...

Fortsätt kämpa! Du klarar det!! Jag beundrar dig som är så stark och kämpar på. Det kommer ge resultat längre fram.

Vägra acceptera de extra kostanderna i samband med telefonbytet, du bode ha en ångerperiod du kan utnyttja. Då slipper du iaf 1600 kr denna månad.

/sofia

Noashine sa...

Jag har exakt samma tänk. Min månad börjar med barnbidraget och resten av dagarna handlar om att räkna ner till nästa månads barnbidrag.
Jag har det absolut inte gott ställt men jag är glad över att det går runt varje månad. Även om man tokletar billiga priser på Willys och handlar endast det nödvändigaste. Någon gång borde det vända tycker man :)
Du är strong som kämpar på!