söndag 10 februari 2008

Hädanefter kan ni kalla mig ...

... Barbamama ... ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHH, jag blir TOOOOOOOOOOOOOKIG. Nu har jag äntligen äntligen börjat få LITE LITE koll på ekonomin. Jag snålar och gnetar och drar in på allt. Allt detta gnet för att få NÄSTA roliga överraskning ... (som om jag inte kunde räknat ut det ...) Jag har lätt för att gå upp i vikt ... och ganska lätt att gå ner dem igen. När jag blev sjuk, så hade jag konstant ångest vilket ledde till att jag alltid mådde illa. I vanliga fall, då jag mår HALV-dåligt, så tröstäter jag nog i stället, men under den värsta tiden så åt jag nog inget alls, jag hade fullt upp med att få livet att gå vidare. Så jag gick ner ungefär tio kg. Från 61 till 51. 61 kg är helt ok, min idealvikt måste jag nog säga. Inte över det vill jag väga ... Idag ställde jag mig på vågen, som jag bytt batteri i ... 66 ... kilo. Och det kan verka löjligt, fem kilo, men jag trivs verkligen, verkligen INTE. Jag har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv. Nu säger säkert många "66, det är väl INGET?!?" Till saken hör ju då som jag sa att jag HAR lätt för att gå upp, och jag har att "brås på". Min mamma har trettio kilo övervikt och jag VILL helt enkelt inte.

SÅ, nu får jag lägga lite krut på att dra ner på snaskandet. Jag tror att min uppgång beror på tre saker.
1. Mycket kvällsmackor/kvällsätande
2. För mycket godis
3. Förr, när vi var två, drack jag ALDRIG alkohol eller nästintill aldrig. Nu blir det lite vin här och lite vin där.

Först blev jag helt paff och tänkte HUR är det möljligt. Men då kommer samma sak som med ekonomin. Jag har haft lite skygglappar och undermedvetet nog vetat om det. Men inte VELAT se det. För om man ser det så måste man konfronteras med det och det har jag väl inte orkat, kan jag tro. Jag tänkte att MEN, jag är ju ute och går, jag har börjat träna (tre gånger, men vaddådå?)

Såå, har ni några tips på kvällssnask som är NYTTIGT, skicka dem till mig!!! Äter man middag vid halv sex så är jag vrålhungrig klockan nio. Hur gör ANDRA???

Vad gäller ekonomin så är den som väntat. Väntar fortfarande på ett par hundra från FK. Än har jag inte handlat några gympaskor till barnen, de säger att det inte behövs nu när de är inne ... hmm, vet inte det jag. Men om en vecka är det sportlov så kanske jag drar ut på det tills det blir barnbidrag ändå =) Har dock inte pengar till nytt månadskort, gick ut i fredags, så antingen kör jag på kredit (tankkort) eller så tar jag av min buffert. Smartast är nog ändå att ta av bufferten ...

I övrigt har vi haft en mysig helg, jag och barnen. Idag har det varit SOL SOL SOL, och man blir så GLAD. Tvättade bilen med barnen och har bara fixat och donat här hemma. Gick en runda i solen och hälsade på min mamma och pappa. Barnen stannade och lekte lite och sen var det middagsdags. En härlig dag med andra ord.

1 kommentar:

Fru Krona sa...

Tänkte tipsa om lite kvällssnask. Det mesta är väl tyvärr inte det billigaste i affären, men inte heller så stora mängder. Du kanske kan få lite idéer i alla fall.

Fruktsallad med nötter och frön

Grönsaksstavar/-bitar,

Nötter (inte de med läbbiga oljor och för mycket salt, utan helst äter du dem helt naturliga, eller hemmagjorda naturliga med lite olja och salt i stekpanna) en näve är ok

Grov smörgås med mosad avocado

Fil/naturell yoghurt med hemmagjord müsli och lite bär eller frukt

Lite tips i alla fall. Lycka till ;-)

/Fru Krona