torsdag 27 mars 2008

Alltså ... (favvouttryck ...)

Jag trodde ALDRIG att jag skulle ta mig in och läsa i en 17-årings blogg, som handlar om, jag inte vet jag, för jag har bara läst ETT inlägg, jag förmodar shopping ... och jag blev så TRÖTT ... Ja, jag ANTAR att det handlar om att shoppa, mode osv, sånt som uppenbarligen är DÖDSVIKTIGT för ungdomar idag. Jag citerar Blondinbella: "tagit pengar för givet och alltid vetat om att allt jag vill ha kan jag köpa på kortet, för det fylls ju på lika snabbt igen".

Utan att då ha läst bloggen så undrar jag var man får 10 000 kr i månaden ifrån ... (kanske du hälsar på Blondinbella, och berättar)

JA, jag mår RIKTIGT DÅLIGT av att läsa sånt, så jag kommer förmodligen inte att gå tillbaka och utreda saken, men jag tycker det är SKAMLIGT, när världen ser ut som den gör. Klyftorna ökar och folk har inte mat för dagen. Ja, SKAM, säger jag bara. JAG tycker att jag har det lyxigt, och jag får det knappt att gå runt. (det är ju relativt, det inser jag, men ändå ...)

Kanske behöver man vara med om lite här i livet för att utveckla lite ödmjukhet inför sånt som exempelvis pengar och hur andra människor har det? Jag vet inte, men hela min dag känns deppig när jag vet att det är en blogg som läses av tusen och åter tusentals. Och att det spelar roll ...

Jag hoppas i alla fall att Blondinbella tar sitt förnuft till fånga så sitter jag här och är lite bitter "med ålderns rätt" (ett lite internt skämt, min mormor brukar säga så, när hon är en riktigt bitterragata)

MEN ... det måste finnas fler som tycker att det ÄR DAGS ATT VÄNDA TRENDEN??? SHOPPA upp 10 000 i månaden, de pengarna HAR JAG INTE ENS när räkningarna är betalda ... Och jag är glad om jag kan ge mina barn 100 kronor i månadspeng ...

8 kommentarer:

Admin sa...

Blondinbella tjänar pengar på sin blogg, den är ett AB. Visst kommer hon från en rik familj men pengarna hon shoppar för har hon tjänat själv, genom egna initiativ. Hon sparar också och ska enligt egen utsago köpa bostadsrätt nästa år.

Är problemet att en ung tjej tjänar så mycket pengar och shoppar för dem, eller att du inte har pengar själv? Om det senare är fallet tycker jag det är orättvist av dig att klanka ner på henne.

Om jag inte minns helt fel skänker hon pengar till välgörenhet också.

Vad hade du gjort med pengarna om du genom ditt eget företag tagit ut 10 000 per månad som 17-åring?

Admin sa...

Sen kan jag hålla med om att det är onödigt att shoppa och konsumera så mycket öht, för miljöns skull. Inte för att det finns personer som har det sämre ställt.

Mia sa...

Jag har också läst hennes blogg... vad säger man ??? Vilken normal 17-åring har 10000 i månaden att shoppa för??? dessutom är visst Googles fööra sverige vd nu vd för hennes bolag!!! Vilket fiffigt sammanträffande!!! Att bloggen är ett företag???? Inte undra på att de behöver alla dessa inkomster och reklam!!! Ja, vi får vara glada ändå och vilket fint inlägg om belöningar! Sånt gillar jag!

Life sa...

Ja, som sagt, jag var noga med att döma innan jag läste. Jag måste säga att DET JAG LÄSTE räckte för att bilda uppfattning. Problemet är nog att jag är AVUNDSJUK på att man kan tjäna pengar på att skriva om ... det som hon skriver om ... och att ytlighet är en dygd. DET är det som retar mig. Det finns ingen rim och reson i det hon gör, jag tycker det är överspelat och ett hån mot alla som har det jättedåligt (syftar INTE på mig själv) Jag var tvungen att smita in igen och då står det i ett inlägg att det "passar henne att bossa" ... hmm, förlåt MIG, men jag HAR inte mycket till övers för folk med den attityden. SORRY. Jag tycker INTE det är fel att hon tjänar pengar, det är hennes buffliga attityd som stör mig mest ... tror jag.

Jag dömde henne nog på förhand och såg henne som en "pappa betalar-tjej" och det ligger kanske ngt i det, kanske inte.

Vad jag gjort? Ingen aning ... säkert shoppat, hehe =)))

Vad bra att hon skänker ... det gör jag med =) Om inte annat så skänker hon ju en massa till andra som redan har pengar, hohooo.

Nä förlåååt, nu är jag cynisk bitterkärring. Blir ju sån ibland. NU ska jag inte reta upp mig ... men tänk på miljön som sagt!!!

Per Penning sa...

Utan att ha läst aktuell blogg, så ställer jag frågan: är det inte hennes medvetna image för sin blogg? Det är väl därför folk läser, för att kunna reta sig. :)

Life sa...

Per P: huvudet på spiken igen hihi. Och det funkar ju på mig ... attans så dum man är ibland ... jaja, det är ju hennes liv och leverne, ska själv inte döma så hårt kanske när jag inte varit i rikebarnssitsen ;-)

Men medge att det är ett märkligt fenomen?

Anonym sa...

Jag har inte läst bloggen, bara om den. Den faller inte inom mina intresseområden. Jag tror inte riktigt jag bryr mig, det har ingen betydelse för mitt liv, vad hon och andra modebloggare shoppar och för vad. Men jag är förundrad över att bloggen tycks vara populär. Jag är isåfall mer bekymrad över unga människors intresse för ytligheter. Men, tja, det påverkar väl inte riktigt mitt liv det heller. :-)

Life sa...

Plupp, jag håller oftast med dig, men eftersom det verkar vara den största av den största så var jag tvungen att kika, och man blir mest besviken. Besviken på att ytligheten är en dygd som sagt ... gör mig också ont eftersom jag har en fd styvdotter som är TOTALFIXERAD av märkeskläder, trots diskussioner i åratal. HON KLARAR INTE ATT STÅ EMOT GRUPPTRYCKET; SAMHÄLLSTRYCKET eller vad det månde vara. Hon är en underbart vacker tonåring men det RÄCKER liksom inte ... Och tro mig, jag har analyseratt vårt sätt mot henne och pengar och jag tar inte mycket skuld av den biten, då det finns en annan styvdotter också som skulle gå ut i en sopsäck om så behövdes. Söt måste betyda perfekt i hennes värld. Och det gör ont i hela mig ... då hon både är vacker och har ett stort hjärta. Borde det inte duga???

Jag har ju två flickor som snart kommer i åldern där de ska "hitta sig själva" och klimatet skrämmer mig ... faktiskt. Och det är en anledning för mig att faktiskt bry mig.