söndag 16 mars 2008

Nu mina vänner ...

... nu behöver jag ert råd, kära bloggvänner.

Som jag säkert skrivit innan så har jag en idé ... som ev. (jag vet ju faktiskt inte säkert) skulle kunna inbringa lite extrainkomster. Men jag kan för mitt LIV inte bestämma mig ifall jag kan vill eller orkar satsa ...

För att kunna göra verklighet av min plan behöver jag:
- Ta reda på en del saker (snart klart)
- En ny dator (och det är detta jag är tveksam till)
- Tid (vilket jag har massor av på kvällar och helger)
- Energi (vilket jag också har NU, men hur är det om ett halvår? Rädd att falla tillbaka ...)

Det som talar mot allt är:
- Har svårt att tro på mig SJÄLV, inte på idén.
- Vill inte hamna i någon otrygg ekonomisk situation, vet inte varför jag skulle göra det då det är en bisyssla. Men ändå.

Så det enda jag behöver är en dator, till att börja med. Och lite småsaker, men inga andra ekonomiska insatser. Detta är en GAMMAL idé som legat och grott under lång tid.

Idag hade jag en bekant/vän som verkligen är ärlig på alla sätt och vis, och hon vet inte OM min plan, men hon kom in och vi pratade och hon frågade varför jag inte "satsade på ngt eget", jag berättade om min plan och hon blev eld och lågor och sa att DET skulle verkligen gå och passa och att jag är superbra på det som skulle vara aktuellt.

Jag har inga planer att försörja mig på det som sagt ... så jag vet inte varför det ska vara så svårt ...

Så ... RÅD!!! Ska jag köpa denna dator som jag lär behöva, på avbetalning, och sätta igång för att kunna få in lite extrapengar, eller ska jag VÄNTA tills jag SPARAT ihop pengarna??? Känns som att jag ändå vill NU!!! Kan inte se att jag kan spara ihop inom en snar framtid, men känner mig så pass väl att OM det dyker ner en avbetalningsräkning så har jag plötsligt pengarna. Jag ÄR ju lite trög på sparandet, ifall det inte ÄR nödvändigt. Jag har satt mig själv i en "omöjlig" sits när det gäller att spara till "annat" i och med mina fonder/buffertsparande. Vet inte riktigt syftet med min buffert. Vad den ska räcka till och så vidare. Det ska ju vara en säkerhet, men det känns också som att jag behöver TID att överhuvudtaget bygga upp ens den minsta bufferten. Jag vet att det kommer däck som ska bytas, ev. åker jag på att byta kamrem på bilen och då ... puff ... så är den på noll igen ...

Jag vill så småningom ha en ny tv och har så smått börjat spara till den, men jag vet inte ifall den kommer att behövas detta året eller om tre år. Ska jag spara till dator i stället??? ÅH, hur jag än vänder och vrider så är det OMÖJLIGT att komma fram till ett beslut. Jag har satt in femhundra extra i månaden till Skatteverket, de kommer ju tillbaka, ska jag ta DE pengarna och sätta igång mina planer DÅ? Kanske det inte blir till hela datorn men det mesta.

Ska jag skjuta upp mina planer fast att jag känner att det är "NU eller ALDRIG". Väntar jag blir det "för sent" ...

Skulle vara så tacksam för alla åsikter!

Hoppas att ni får en härlig vecka!

9 kommentarer:

Mia sa...

Vilket härligt go det är i dig!!! Din blogg är precis vad jag behöver, jag vill också hitta den styrkan du har! Är det ok om jag länkar till dig?

Life sa...

HEJ, TACK för dina goa rader. SJÄLVKLART får du länka, jag lägger till din här! Välkommen!

Anonym sa...

SÅ brottom kan det väl inte vara att det är nu eller aldrig. Då låter det inte som en hållbar plan i mina öron. Hur lång tid komer det ta innan du tjänat in datorn i din nya verksamhet? Om du tror att du kanske tröttnar om ett halvår måste ju datorn iaf vara betald då (med den nya verksamhetens pengar) så att du inte behöver bli besviken på dig själv. Om du gått och funderat på projektet länge och det verkligen är geomtänkt så ser jag inga hinder att köra. Lycka till!

Life sa...

Kristin: Tack för din kommentar. Jag menar nog mer att nu har jag funderat så länge på den här idén att antingen GÖR jag det eller så får det bli ett sånt projekt som jag lägger NER, i tanke och energi.
Blir bara så trött på mig själv att jag inte kommer till skott. En ny dator "behöver" jag mer eller mindre ändå. Men kanske inte just NU. Det som kommer vara mest krävande är att det kommer ta TID, och den har jag ju. Jag tror INTE att jag tröttnar om ett halvår men kanske gnistan försvinner ifall jag får ett bakslag. Å andra sidan kan jag ju inte vänta på bakslag resten av livet ... åhh, blir tokig, du ser, vela hit, vela dit ... tack i alla fall, hehe =)

Per Penning sa...

Bättre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge. :)

Anonym sa...

Just do it!

:-)

När man läser det du skriver, undrar man varför du väntar. Allt hänger uppenbarligen på den där datorn. Du kommer få extrainkomster? Allt du kan förlora är datorn egentligen, om du nu inte kan betala av och inga pengar kommer in. Det kan väl en bra idé vara värld.

David sa...

Umm.. Beror väldigt mycket på vad idén innebär. Om det är poker du tänker på så skulle jag avråda dig :)

Mvh David

Life sa...

David: Nej det är inte poker, det handlar om kreativt arbete. Poker skulle jag aldrig hoppa på, även om jag vet att det finns de som "fixar det". Alldeles för osäkert och för stor risk för min del.

Per: EXAKT de orden sa min vän som hälsade på mig. Hon tycker jag är försiktig, och att det inte är ngt fel men att jag ska sluta "stoppa mig själv" av olika anledningar.

Plupp: Tack, precis vad jag behöver =) Jag är inte rädd för att inte kunna betala datorn, bara att ta på avbetalning ... gillar att ha så lite fasta utgifter som möjligt.

Thomas sa...

Satsa! Det är ett hårt jobb att driva eget, iaf om man skall tjäna mycket pengar (läs: leva på det). Jag har ju startat mina bolag för att kuna leva på dem i framtiden så jag lägger ned väldigt mycket tid och pengar på mitt företag. Jag har bara kört seriöst från Januari i detta år och skulle redan nu kunna luta mig tillbaka för det du skriver "liten extra inkomst".

Så om du det enda du behäver är en dator finns det ingen anledning att testa din idé. Jag har lagt ut mycket mer pengar än så men jag ångar det inte en sekund.

Förutom att det kan bidra med lite extra pengar är det väldigt roligt att hålla på med. Man läs sig otroligt mycket och utvecklas hela tiden.

Kör på girL!