måndag 31 mars 2008

Tillägg till bidragsträsksnacket

Jag förstår inte ett argument och det är att de rika ska känna att det är ok att betala skatt, och då måste de få något tillbaka. Men får vi inte dagligen något tillbaka? Skola, vård osv. Förutsättningen för att man INTE ska utnyttja bidrag eller välfärd innebär ju att man måste vara i sina absolut bästa år och aldrig bli sjuk, arbetslös eller liknande. För då ska väl även de rika få vård och hjälp ifall, gud förbjude, något så otänkbart skulle kunna inträffa?

Det ÄR en svår fråga, men nog kan de som har mest ha råd att bidra lite mer till de som har mindre? Att man inte skulle sporras till att göra karriär och tjäna mer tror jag inte på. Det är som att man väljer att INTE skaffa barn för att det känns för tungt i plånboken. Jag tror att man gör det ändå.

Som sagt ... svårt är det. Kanske bäst att inte grubbla så mycket över det, hehe.

Nu har jag i alla fall bestämt mig ... det blir en dator. Nu ska jag bara bestämma vilken, hehe.

Heja heja!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om vi vänder på resonemanget och frågar; tycker de som har mindre inkomst det är roligt att betala skatt (eller är alla som Mona Sahlin och tycker det är ballt?)? De kanske inte har reflekterat över frågan, eftersom de betalar drygt 30 % i skatt och får 80% av sin inkomst vid VAB, dvs de får knappt 70 % av sin bruttolön i netto, och hyfsat mycket vid VAB. Det är förmodligen inte så stora skillnader i absoluta belopp s a s (jag kan räkna på det vid tillfälle). Jag, t ex, betalar 57% i skatt och får mindre än 50% vid VAB, det är en avsevärd skillnad. Jag inser inte alls varför jag ska vara glad för att betala så mycket skatt och personligen få så lite tillbaka, är alla andra glada?

Jag erkänner glatt att jag inte alls är särskilt altruistisk mot alla samhällsmedborgare, jag tycker nog det är lite mycket mesande i största allmänhet. Men jag inser att alla inte tycker så. Och det är gott och väl, det.

Mia sa...

Grattis!!!! Till att du besämt dig! Jag ska hejja på!

Life sa...

Plupp: Altruism ... Ja, det var ju svåra ord för en outbildad typ som mig, haha. Googlar jag lite så får man upp följande:"Dan Batson har föreslagit hypotesen att empati orsakar altruism och har funnit starkt empiriskt stöd för."

Följande scenario då? Säg att en familj får barn. Det visar sig att barnet har ngn form av sjukdom/sjuklighet. Är du medveten om att detta barn kan vara OMÖJLIGT att försäkra??? Så ÄR det bara. Var är fallskärmen för de föräldrarna??? Hur många försäkringar kommer krävas för en "normal familj" för att täcka alla tänkbara situationer i livet? Säkert en kostnad som motsvarar mer än skatterna. Redan idag har vi försäkringsavgifter på bil, hus, barn, person osv. Och jag tycker väl att de fungerar så DÄR ...

Min bror betalar lika mycket som du i skatt. Och har inga barn. Jag tycker att han har så mycket så det räcker och blir över, han kommer sluta sitt liv som rik och mer därtill. Och jag unnar honom verkligen det. Han åker världen runt och är HUR lyxig som helst. TROTS att han betalar så mycket i skatt.

Mesande, ja, det kan jag nog hålla med om. Det är TRÅKIGT när saker och ting och skatter utnyttjas, på alla sätt. Jag har dock en fd sambo som nästan jobbade ihjäl sig, blev sjuk, kanske för livet. Han har en skatteskuld på nästan en miljon, en påhittad siffra, för att han inte klarade av alla papper. Pengarna har aldrig funnits, då förstår jag inte hur han ska kunna momsa för dem heller ... Inget mesande där precis. Visst kan man sitta och tycka att han är klantig, men det är ju inte så konstruktivt, då man inte har en aning vad som ligger bakom ...

Så det finns MÅNGA sidor av myntet kan man säga ...

GLAD för att betala skatt behöver man inte vara, men jag tycker nog ändå att det är ok ...

En nyfiken fråga. Hur mycket tjänar man om man får betala 57% i skatt?