torsdag 27 mars 2008

Läste en sak ...

... som jag tänkte att jag MÅSTE prova.

Stäng av dator och TV en hel helg ... och se vad som händer.
Alltså inget; "Jag ska bara kolla ..." eller "jag måste bara".

Jag har börjat skriva brev till mina barn. Tycker det är en rolig tanke. Jag ska bara skriva om allt och inget. Inget pretentiöst utan bara ur hjärtat. Sätta breven i en fin pärm som får fyllas under deras barnår. (önskar jag börjat tidigare) Inte av någon speciell orsak mer än att man GLÖMMER så lätt. Jag undrar själv massor om hur det var när jag var barn. Det kan vara så trivialt som vad man åt till frukost. Så jag tänker skriva lite brev, de flesta får de läsa nu, men antagligen lägger jag något igenklistrat också som de får läsa när de blir stora. Jag har skrivit ETT brev hittills och döm om min förvåning, de tyckte det var SÅÅ spännande att se vad jag skrivit. De SÖG åt sig allt och vi pratade LÄNGE om det. DET kallar jag kvalitetstid. Det var verkligen inte något speciellt men för dem blev det viktigt, och för mig med =) Förr när de var riktigt små hade jag stooora planer, det skulle "scrapbookas" hit och göras bebisböcker dit. Som vanligt tog jag i för mycket och det blev halvdant resultat av det hela. Så nu ska jag försöka mig på breven istället och om jag inte har så mycket KRAV på mig själv tror jag att jag lyckas bättre. Blir det bara tre brev så blir det bara tre brev, det är tre mer än noll i alla fall. Ska föreslå att de, om de VILL, får skriva till mig med.

Så ... när jag tänker på såna här aktiviteter känns tanken på att slå av TV:n och datorn väldigt lockande. Ibland tycker jag att det STÖR för mycket. Står de på så kan man inte låta bli, man bara "MÅSTE" kolla något. Men det måste man ju inte alls, eller hur? Idag ska jag lägga fram förslaget till barnen, uppdatering kommer om svaret. Blir dock inte denna helgen då jag är barnlös ... Tilläggas kan också att vi tittar väldigt sparsamt på TV, det har blivit mer nu känner jag. Och det STÖR mig =( Bättring!!!

Hoppas ni har en bra dag!

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Vilken härlig idé - att skriva brev. :)

Anonym sa...

Åh vilken bra påminnelse! Jag ska börja igen! Jag gjorde det tidigare, skrev brev då och då till mina barn, jag undrar var jag har dem ... men det ska jag göra igen! Det är ju jättekul att läsa (tror jag) senare, om saker som händer i livet ...