tisdag 18 november 2008

Halal

En utsträckt hand.

Det här med Halal-programmet och herr Hamilton. Det verkar ha upprört hela svenska folket. Jag är lite sent ute men måste kommentera det ändå.

Jag håller med dem båda.

Om jag ser det ur programledarnas synvinkel så förstår jag att det är religion och tradition att hälsa på deras vis. Helt ok.

Men om jag ser det ur Herr Hamiltons synvinkel så hade JAG nog också tagit illa upp om någon nekat mig ett handslag. En utsträckt hand är en utsträckt hand. Det är just SÅNA situationer som gör att världen ser ut som den gör. Att alla springer runt med seder bruk och principer som ingen viker ifrån för en sekund ens. Det rättfärdigar dock inte hans övertramp.

Jag hade önskat att båda läst på lite innan programmet och visat ömsesidig respekt.

Hamiltons beteende är helt oacceptabelt och fruktansvärt upprörande, hånfullt och föraktfullt och oförsvarbart. Han visar verkligen vilken primat han är. Men jag tycker båda gör fel, faktiskt. För likaväl som programledarna har seder och bruk, så har vi ju det också. BÅDA borde respektera den andra och ställa sina principer åt sidan. De hade kunnat hälsa på bådas vis, om det nu är så viktigt. Jag har själv inte sett programmet, men har man bott i Sverige hela sitt liv och är uppväxt här, så måste man också veta om att det KAN uppröra, det hon gjorde. Därmed inte sagt att hon ska frångå sina principer. Men då känns det som att det MÅSTE ha varit lite för att provocera. De kan inte ha varit HELT ovetandes om hans inställning, eller? Och DÅ undrar jag VERKLIGEN vad syftet var. Var det då just att provocera och varför det? Som sagt, jag har inte sett programmet … så jag kanske inte är rätt kvinna att uttala mig.

1 kommentar:

minna sa...

Bra skrivet! Håller fullständigt med dig. Har inte heller sett programmet men hört alla diskutera!