fredag 14 november 2008









Fick lite panik när jag började tänka på att man faktiskt KAN bli arbetslös eller sjuk. Vad skulle hända DÅ?!?Tydligen så är det ganska illa på många håll här i vårt samhälle. Illa är det. På öret skriver om uteliggarna och Lidl som hällde farliga syror på maten som slängts. Helt ärligt ... hur kan man sjunka så lågt? Det värsta är ... att det är inte ovanligt att ha denna syn på uteliggare eller andra i folks ögon "lågt stående varelser". Vi hade en diskussion om det på jobb idag. Och ja, jag vet att min kollega gillar att provocera mig med sina fördomar. Och trots att jag VET att han provocerar så får han igång mig på två röda sekunder. Ord som "äckliga" och "de svinar ner" och "det är ju ingen som vill ha svinen och bo hos sig för de klarar inte av det" var hans kommentarer till debatten. Jag försökte få honom att förstå att det nog inte är folks fria vilja att bli bostadslösa, men det var "fel i huvudet på dem". Hmm ... ja, och då får man hälla syra på maten? Det är ju uppenbart att de gjort det av en anledning. Kanske för att de "svinar ner", de "äckliga uteliggarna" ... men bör man då inte fråga sig ifall det är något fel på samhället istället? Är det inte vår skyldighet att ta hand om de som är "sjuka i huvudet och vill bo på gatan"? Det finns gott om folk i vårt avlånga land som man kan säga både det ena och det andra om. Fattiga och
rika. Men om man föds eller råkar ut för något som man inte "rår på", ska man straffas ytterligare då? Folk har diverse åkommor som gör att de inte kan klara av ett vanligt jobb. Ja, det finns de som maskar också, men de allra flesta som "blivit som man ska" vill nog kunna försörja sig själv och leva ett "vanligt liv". Och de andra? De häller vi SYRA på. FY OCH USCH för en sån människosyn. Kanske Hans Halborg eller Thorleif Krarup skulle kunna ge dessa stackare lite mat så de slipper rota bland Lidls sopor ... eller bygga ett boende med personal som tar hand om dem för dessa miljoner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du kommenterade hos mig. Nu hittade jag hit.

minna sa...

det finns sjuka människor överallt!!! läste också om det där med lidl....man blir faktiskt mörkrädd!!!