onsdag 19 november 2008

Hur är folk funtade?

Jag tror jag ska sluta läsa nyheterna. Mår så illa över det som skrivs ibland ... hur är folk funtade. Hur kan det få hända? Plötsligt känns min ekonomiska historia så fjantig. Så mycket lidande vi gått igenom ... vad är det emot detta? Det finns dock en sak i artikeln som gör mig fly förbannad. Det som hänt är illa nog. Men att de konservativa ska börja skylla på att det är styvfamilj osv ... det gör mig ARG. Jag har själv varit styvmamma, om det nu nödvändigtvis måste heta så. Det var JAG som fick ta hand om det mesta i DEN familjen och det förekom verkligen inget som inte förekommer i en vanlig familj. Vilken jävla trams rent ut sagt. Som att det inte händer dåliga saker i vanliga hederliga kärnfamiljer. FY!

Här kan man läsa om mer barnplågeri. Äntligen någon som höjer rösten vad gäller dessa FRUKTANSVÄRDA s k uppfostringsprogram. "SKÄMSBÄNK" !?! Jag hoppas i SANNING att mina läsares barn inte har någon "skämsbänk", "skämstrappsteg" eller ett "skämsrum". USCH. Jag är verkligen ingen perfekt mamma men någonstans går ändå gränsen, och där går min. Det funkar säkert, liksom tortyr ... men vilken känsla får barnen i kroppen efter detta. Oduglig dålig fel ... Om jag själv gjort något dumt, kommer en skämsbänk att hjälpa mig att inte göra om misstaget?!? Nä, usch så ... onormalt. Jag tror på respekt och kommunikation i alla dess former. Om inte jag respekterar mina barn, hur ska de någonsin respektera mig?!? Hur ska de kunna TRO på att det jag säger och gör är det rätta om jag själv gör övertramp emot dem hela tiden?!? Som sagt, ingen är perfekt och jag har säkert gjort saker och sagt saker jag inte alltid varit jättestolt över. Med ångest som följd och ett samtal med förlåt därefter.

Ja detta resonemang blir lite "motvals" till mina hårda ord mot BBella. Klart är att hennes föräldrar måste ha en del i detta och jag kunde önskat att hennes värderingar skulle genomsyrats av lite ödmjukhet istället för denna extremt ytliga inställning. Nä, jag kan inte respektera BB-bilden. Måhända att hon är en mjuk och fin person men hennes uttalanden får ju tala för sig själv och där är inte mycket av respekt eller ödmjukhet i det som kommer över hennes läppar. Nu säger hon i Expressen att "Människor med vänsteråsikter kommer betydligt lättare undan Janne Josefsson än borgerliga debattörer." Eh, hallå, konstigt?!? (Kanske lite provocerande att skriva detta, men någon högeranhängare är jag INTE och kommer inte att bli. Vet dock att många ekonomibloggar sneglar åt den "andra sidan" eller är helhjärtat blå, må så vara, det är ett fritt land som tur är. Och fortfarande är min blogg MIN) Vidare skriver hon att Janne Josefsson passar bättre på cirkus ... Ärligt talat, kom hon inte på något bättre? Visst kan hans uttalanden också ifrågasättas många gånger men jag önskar ändå det fanns fler som VÅGADE ifrågasätta mycket i vårt samhälle.

Jag hoppas att mina barn kommer växa upp och respektera de som respekterar dem. Att de blir ödmjuka inför livet men kan säga ifrån när någon trampar på dem.

Nä, idag, trots så här nära barnbidraget, hehe, känns mina pengaproblem små. Igen. Jag pendlar mycket, jag vet. Men så är livet med en ansträngd ekonomi. Jag är så tacksam för det jag har, mina barn är allt. Men som jag sa till en god vän. Tyvärr kan jag inte betala mina räkningar med mys. DET hade varit trevligt.

Inga kommentarer: