torsdag 20 november 2008

Ja nu låter jag känslorna ...

... skena iväg lite. Förstår inte själv varför jag "går på den lätta" och kommenterar tillbaka, men jag kände att jag måste.

Egentligen borde jag ju inte bry mig, det finns gott om folk som ser livet i svart eller vitt och som inte varit med om så mycket. Blir nog lätt att döma då.

En tråkig sak som hänt är att min bästa vän ska separera. Hon har nästintill blivit hjärntvättad av den hon ska separera ifrån och det skär i hjärtat att se hur han nu skinnar henne. Han kräver tillbaka allt från lampor till värdeminskningar på bilar. HAN påstår att han inte hade behövt köpt en så dyr och stor bil om det inte varit för att HENNES barn skulle få plats i den. Jag har försökt förklara för henne att hon borde ta hjälp av en advokat. Men hon är rädd för honom ... Hon har nu fått gå till banken för att ta ett stort lån för att kunna betala honom. Säkert sitter någon där ute och undrar hur dum hon är. Men som sagt, livet är inte så svart och vitt. Mannen i fråga lider av sjukdom, han är aggressiv och oberäknelig. Hon vågar inte. Hon försöker ligga lågt så länge han finns i huset ... och sen får hon förhoppningsvis lugn och ro.

Någon som kan sambolagen utan och innan får gärna förklara den för mig. Jag trodde så här (i princip) att det man äger och har med sig IN i samboskapet, det är ens eget. Det man köper under tiden man ÄR sambo räknas som gemensamt. Så då är min fråga: Om han har köpt, låt säga en torktumlare, lampa, studsmatta, whatever. Är det HANS då, om han köpte den efter att de flyttat ihop? Jag har förstått det som att då är det DERAS, oavsett om han betalat den eller hon. OM det inte finns papper på att det ÄR hans. HON har ju under dessa år stått för hyra mat och annat. Inte kunnat köpa så mycket PRYLAR, vilket HAN istället har gjort.

Vad tror/vet ni?

4 kommentarer:

Admin sa...

Jag vet att det som inköpts under tiden de bott ihop ska delas på hälften oavsett vem som köpte det. Såvida inget samboavtal finns som avtalar bort det.

Stephan Bäckman sa...

Jag tycker att hon skall ta kontakt med en advokat för rådgivning. Kan det finnas gratis rådgivning kanske via komunen.

Skillsmässor är sällan vackra. Jag har varit förlovad och sedan separerat och det sköttes inte allt för snyggt från min sida kan jag ta på mig. Jag vägrade dock vara losern som dels blev dumpad och dels förlorade massa saker.

Skillsmässopr är nog pest och kolera.

Life sa...

Finanskvinnan: Har pratat med en jurist och tydligen kan han ta det som han betalat och har kvitto på ... så hon skulle struntat i att betala mat och betalat dvd-spelaren eller dylikt i stället ... SUCK.

Stephan: Nä, jag håller med, sällan är det vackert. I det här fallet så är det inte heller vackert. Fast på ett annat sätt. Hon är den snällaste människa jag någonsin stött på. Vacker och ödmjuk, förstående och vill alla väl. Finns inte något ont i människan. Han är manodepressiv och elak ... jag har själv "vittnat" många gånger. Fasar för hur detta ska sluta ... Det värsta är att de tror på en fortsättning ... suck.

Admin sa...

Oj, jag såg nu att det bara gäller sådant som finns i permanentbostaden. Advokat är nog bäst ändå...