onsdag 30 januari 2008

Fonder på TV

avgifter som de får in 500 000 miljoner kronor ... hörde jag verkligen RÄTT???

De pratar om kapitalinvest som JAG blev rekommenderad när jag började spara till barnen. Börjar förstå VARFÖR NU ... fy vad jag känner mig lurad. Precis som de säger i programmet, det är väl ingen normalt funtad som förstår jämförelseindex osv, det är ju rena grekiskan.

Jag har som bekant redan fört över alla mina fonder, mina egna, till Avanza, som vad jag vet, inte har en massa dolda kostnader, bara fondernas "egna". Nu har barnens fonder fått stå kvar eftersom pappan finns med i bilden och jag inte orkat krångla för att få medgivande att flytta dem. Men frågan är nu om man ska flytta dem ändå. Kanske dumt nu, då de allihop står på minus.

Swedbank har faktiskt inte behandlat oss speciellt väl. Jag har alltid haft mina surt förvärvade pengar där. När vi köpte huset hade vi lånen där. Och trots att mitt x fick stora skattskulder så var det ju jag som skötte vår privata ekonomi och det klanderfritt. Har aldrig haft en anmärkning eller skuld hos varken Skatteverket, Kronofogden eller någon annan.

När jag sen skulle få låna knappt 400 000 till min nya bostad, för att sen sätta det slutliga lånet till 100 000 (sen vi sålt huset) så vred de sig så man nästan fick kramp. Det skulle ju bli TIGHT förklarade han. Som om jag inte själv var kapabel till att räkna. Till slut fick jag med min mamma i "VÄRSTA fall" som medlåntagare. Hon behövdes nu inte och jag fick mitt tillfälliga lån. Fort som ögat flyttade jag över det till SBAB senare, som utan att blinka gav mig lånelöfte på 200 000 inom två timmar.

Missförstå mig rätt, jag tycker att man ska vara realist när de lånar ut pengar. Men det kändes verkligen som om de DÖMDE mig på förhand och satt och tänkte att "det vet man ju vad det är för sort, skulder hade han upp över öronen, jaja, de flyttar säkert in där ihop, det är ett trick alltihop och hon är säkert helt opålitlig hon med". TROTS att jag ALLTID skött alla bankaffärer helt perfekt, aldrig varit sen, aldrig övertrasserat osv. BLÄ. Elittänkande sa någon, JA, jag håller med.

Nä, fy, nu vill jag flytta alla fonder och avsluta mina ärenden hos Swedbank. Men var ska jag då ha mina konton ... Hmm, tål att tänkas på.

Känner mig idag annars väldigt positiv, har varit på Pilates och det känns skönt. Inga utgifter idag. Har beställt mat till vår utgång imorgon. KAN inte hitta på något sätt att dra mig ur och vill SÅÅ gärna träffa mina gamla kurskamrater. SÅ det får gå. Åker kollektivt dit och det är ju gratis. Maten kostade 135:- (billigaste alternativet, hehe) och till det blir det väl vatten. Billigt och smalt =) Har haft en vän här och fikat en stund efter Pilatesen, trevligt trevligt. Bakade ju igår så jag kunde till och med bjuda på kaka, haha. Det är folk inte vana vid här hemma ... Så idag känns det som en kul dag.

2 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Ja, man blir latt fast i det man kannt sig trygg med hela livet. Aven jag ar en Swedbankfange, fast jag har faktiskt inte lidit av det direkt sa stannar kvar tills jag tycker att det behovs andring.

Jag har varit pa yoga idag - visst at det harligt att gora nagot som ar sa helt for en sjalv?!

Per Penning sa...

Ja, sicka uslingar! Jag blev riktigt upprörd. Stöld och rena lögner!