onsdag 30 januari 2008

Fildelning ...

Kluven till detta med fildelning.

Hur kommer det sig att musik/filmbranschen är en av de få som kommer undan med "grisen-i-säcken"-metoden? Det kvittar väl lika vad man köper, är man inte nöjd, får man lämna tillbaka varan! Men nähädå, så är det inte i den branschen. Förr kunde man i butiken få provlyssna, och det kan man väl i dag också men jag har dålig koll på hur det är med det på nätet. I vilket fall;

• Hur ofta har man inte köpt ett helt album för att konstatera att alla låtar utom två (på sin höjd) är skit?

• Hur många gånger har man köpt en film som man efteråt tänker (det var ju bortslösade pengar och framförallt tid)

Får man då lämna tillbaka dem? NÄ! Och DET tycker jag är fel!!!

Om man då jämför med sport (som jag inte är sån vän av, tycker det är hysteriskt för det mesta) Hur mycket pengar omsätter sporten? Och var kommer de pengarna ifrån?

JUST DET, mycket handlar om sponsring och reklamintäkter. Det enda som inte talar för detta är små och icke så etablerade artister/skådisar. Det kan vara svårare att nå ut och få denna sponsring. Men då kan man använda internet, som ett antal (numera) kändisar gjort. Där har de börjat, och VIPS så är skivbolagen intresserade, för att de ser att de är en PRODUKT. Men liksom alla andra produkter, så får man lansera och pusha och göra reklam för artisterna. Inte konstigt alls!!!

Jag kan faktiskt inte hitta någon motivation till att betala tvåhundra spänn för en skiva som är den sjuttonde samlingskivan av Elvis. Elvis dog -77 och de efterlevande går väl knappast på knäna?

DÄREMOT kan jag inte heller hitta motivation till att ladda ner t ex en skiva med artister som inte är lika "avlönade" som avlidna "gudar" och som faktiskt knappt kan leva på musiken. Ska man vara hård kanske man ska säga som Kulturarbetsförmedlingens anställda brukade skämta "klipp dig och skaffa dig ett jobb", eller "kan du inte leva på din hobby borde du skaffa dig ett jobb och kulturarbeta på din fritid". Och det är ju faktiskt ganska sant. Jag ser mig själv som en kreativ person men skulle aldrig sätta mig på så höga hästar att jag tänker mig att jag kan leva gott och bli rik på det. Det är bra att folk har stor tro på sig själv och om någon annan tycker att man är så bra att de vill betala för det jag erbjuder, FINE, men annars ... nope, funkar inte.

Det är VÄLDIGT svårt och väldigt kluvet. Har en vän som jobbar på ett litet skivbolag och vi brukar så klart komma in på nerladdningens vara och icke vara. Jag sa att man inte helt kan förkasta internet och möjligheten att ladda ner. (detta var innan man kunde betala för nerladdningarna) och jag sa att om jag köpte den där skit-skivan för tvåhundra spänn så hade jag aldrig haft råd att gå på konserter. Om jag däremot gick på konserter och såg ett band så köpte jag skivan om bandet "levererade", om man så säger. Musik är ett stort intresse och jag kan inte förklara för mina barn att det blir idag ingen mat barn, för mamma köpte en skiva som hon lika gärna kunde slängt, för den var inte alls bra. Och då motiverar hon tillbaka att artisterna måste ju också föda sina barn. JAVISST; men då får de LEVERERA!!! Inte skit, utan något som säljer. Och då är jag övertygad om att det säljer, på riktigt. Jag tycker INTE att det är ok att ladda ner OLAGLIGT, jag tycker att man istället får se över hela branschen och hitta andra vägar!!! Det måste gå!

För det första tycker jag att det är:

1. För höga priser, PUNKT
2. För mycket ren SKIT i omlopp, och man har ingen bytserätt! FEL!!!

Det är klart att det sticker i ögonen (på mig med =) att folk som spelar in Hollywoodfilmer tjänar miljarder ... mycket vill ha mer, så är det ju. Men jag tycker också att MYCKET räcker. Branschen har nog varit väldigt bortskämd LÄNGE med att kunna ta dessa hutlösa priser för sina verk. Ta ett normalpris som folk tycker är prisvärt, så är jag säker på att det till viss del går att vända. Och så se till att reklamfinansiera det som allt annat. Vi svämmar redan över av reklam så lite till i informationsflödet gör varken från eller till. Så kan folk konsumera ännu mera ...

Jag tror aldrig att de kommer att komma runt nedladdningarna, det är alldeles för etablerat och nästa generation kommer se det som något självklart.
Så för allas bästa, se över hela branschen och kom på någon bättre lösning. Har läst lite om att de skulle lägga på SKATT på det ... hmm, vet inte hur det skulle gå till och hur det skulle kunna fungera.

Tuffare för branschen blir det, men var i samhället blir det INTE tuffare? Inte för att det är något att sträva efter, men utveckling är en naturlig del av vårt liv. Ibland kan man streta emot, men det hjälper föga. Bättre att hitta lösningar och komma runt problemet.

Man kan ju också dra upp massor med andra exempel på att det blir tuffare i allmänhet. Vi kanske skulle förbjuda internet-handeln? Hur många butiker i vårt avlånga land har inte fått slå igen pga att de konkurrerats ut av internetbutiker, som varken kräver lager eller lokaler.

Spännande blir det att följa rättegången i alla fall =) Undrar hur de ska försöka stoppa det då deras servrar inte ens finns i landet ... kanske.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Ett bra intressant inlägg.

Att ladda ner upphovsrättsskyddat material är olagligt, om jag inte läst fel. Därmed är det stöld att göra så. Men tillfället gör tjuven och fenomenet är i princip omöjligt att göra något åt. Så de kära skiv- och filmbolagen måste hitta andra vägar att tjäna pengar på, till exempel produktplacering i filmer och kanske material som medföljer skivan som inte är digitalt.

Jörgen L sa...

@Per: Nej det är inte stöld, det är upphovsrättsintrång. För att det ska vara stöld ska man ha tagit ifrån någon något. Gör man en kopia så har man bara tagit den lilla sannolikheten för att man eventuellt hade köpt verket i fråga. Dvs man gör lika stor skada som ifall man spelat in låten från radio.


Vad gäller själva blogginlägget: Problemet för skivindustrin är ju att de snart är onödiga, det är väl därför dom köper lobbyister för att skärpa lagarna. Om dom sänker priserna så som du påpekar att dom måste, så blir det mindre pengar i vinst och dom stora drakarna är inte i branschen för att dom tycker om musik, dom tycker om pengar.

Jag tror att det måste till helt nya modeller där artisterna och kunderna skippar mellanhänderna. Varför kan tex dom som har en hyfsad mängd fans inte ta betalt i förskott? Samla in pengar från fansen så att dom kan göra en skiva och släppa den fritt sen? Eller nåt sånt? Jag menar, dom får ju bara 10-20 spänn per såld CD, så det är ju inte några stora summor dom behöver samla ihop för att det ska gå runt. Jag hade gärna slängt in en tjuga på ett konto till nästa skiva ifall jag varit på konsert med nåt bra band.

Internethandel är bra, för det skär bort onödiga kostnader, och i fallet med musik, onödiga transporter och lagerhållning. Det Tjänar alla på, vi får pengar över som vi spenderar på annat som skapar jobb på nåt annat område.