söndag 27 januari 2008

Jag visste det ...

Har som vanligt varit lite väl positiv i mina beräkningar ... har efter alla räkningar är betalda och sparandet är färdigt ca 1000 kronor kvar. Tjo, vilken jättekul månad ... så ... antingen spräcker jag min sparplan eller så lever jag på luft en månad. Pest eller kolera känns det som nu. BESVIKEN!!!

Å andra sidan vet jag att denna månad alltid är extrem för min del och räkningarna är mer än genomsnittet. MEN jag vill ju fixa det!!! Jaja, det blir en spännande månad i vilket fall. Har handlat och planerat hela månadens middagar. Barnen är i STORT behov av gympaskor så det får jag nog ta ut till i vilket fall.

Ligger flera tusen före i mitt buffertsparande eftersom jag satte in nästan hela bonusen, så HELT kört är det ju INTE. Om mitt fondspar ska lyckas så får fonderna inte fortsätta ner mycket mer. Tusen kronor i månaden har jag ju tänkt sätta in och det fixar jag som det är NU, men inte om det fortsätter neråt.

Mer ilandsproblem=
Min stereo har snart lagt av helt ... helt knäckt. Om jag nu ska ha en buffert kan jag ju inte gärna bränna pengarna på en stereo innan jag ens fått en buffert att tala om. Hörde på radion att ngn tyckte att ALLA borde ha en buffert på en månadslön minst. JO, tjosan, det är nog vad ALLA önskar, men inte verklighet för alla.

Såg filmen "Darling" och en tanke slog mig, hur många "Evor" som springer runt i vårt avlånga land och "ba liksom lägger dem i en låda" (räkningarna)? Jag har ju själv bott med en sån, och hans dotter är av samma kaliber, vågar inte TÄNKA på hur många smslån hon kommer ta. Snart är hon 18 och bestämmer själv, hemska tanke.

Och på tal om före detta bonusbarn=VAD i hela världen är det som gör att folk MÅSTE ha märkeskläder? Jag har vänt och böjt och vänt igen på ALLA tänkbara anledningar men det FINNS bara inte. Och KOM inte och säg KVALITÉEEEE!!! JOVISST, säkert ligger det något i att somliga märken är bättre. Men för sjutton, en femtonåring BRYR SIG VÄL INTE OM KVALITÈ?!? Det handlar BARA och ENDAST om att det ska vara DYRT och ha ett påsytt MÄRKE!!! Hade inte sagt något om det är en vuxen som köper ett tidlöst plagg för att man vill att det ska hålla bättre och man använder det år ut och år in, men ANNARS??? Nä, jag önskar att någon kunde upplysa mig. Verkligen, vad är hemligheten?

Vad är det som gör att man vill se ut som en SJUKLIG förebild? Är det för att det är så udda och så svårt att uppnå att folk MÅSTE ha något ouppnåeligt att sträva efter? Folk som kan springa på gymmet femton timmar per dag, som ingen normalt arbetande människa med familj kan göra?

Ja, deppigt inlägg, känner mig inte alls glad när jag räknat fram min månadsdom. Hoppas era blir lite bättre ...

5 kommentarer:

Per Penning sa...

Vår månad krackelerar nog, tyvärr. Alla räkningar tycks komma i januari...

Life sa...

Önskar inte mina ovänner krackelering och absolut INTE mina blogg"vänner" =) men känns skönt TROTS allt att inte vara ensam =) Vi får kanske peppa varandra ...

Ha en fin vecka =)

Ekonomisk fighter sa...

Hej Kaos till koll... Som du har förstått är du inte ensam om detta just i Januari men om du vill ta emot ett råd så har jag ett att ge:
Gör så gott du kan denna månad, sätt målet att du ska klara dig på 1000 kronor, du vet ju att du har en buffert om det inte skulle funka. Ät din planerade mat, undvik att bjuda hem folk på mer än fika och gå inte ut. Vänta med stereon, finns kanske någon som kan låna ut åtminstone en radio. Håll dig sysselsatt på kvällar och helger med sådant som är gratis, typ läsa lånade böcker, pyssla hemma, baka, promenera.
OM du skulle klara detta, TÄNK vad skönt det skulle vara, vilken känsla när nästa lön kommer, jag liknar den känslan vid att komma ut från en tenta som man pluggat intensivt till. Fördela tusenlappen på det antal veckor som det är kvar till ny lön och försök att klara dig. Måste du köpa tex gympadojor till barnen, låna från bufferten BARA till skorna.
Jag har suttit i sitsen många gånger och många gånger klarat mig, ungefär lika många gånger som jag tyckt att jag har en bra månad framför mig då pengarna lugnt skulle räcka hela månad. Så har man gått in i månaden med den inställlningen och vips har man spenderat för mycket....
Vill bara säga att jag följer din kamp, tycker du är duktig och modig.
Jag har precis öppnat upp en egen blogg, läs gärna den vid tillfälle och lycka till!!!!

Ekonomisk fighter

Life sa...

Ekonomisk fighter:

TACK för ditt inlägg, ska absolut göra mitt allra allra bästa! Och lånar jag av min buffert blir det till SKOR, inget onödigt!!! Kom på att jag inte räknat med mitt månadskort, hehe. Stereon får vänta helt klart! (Även om jag har pengar till många, fnizz) Det är ju inte mitt mål nu, mitt mål är att få en buffert och då får jag leva därefter. Känns skönt att ha frysen full med mat i alla fall =)

Och att nästa månad inte blir lika trist, hehe. Kommer och hälsar på din blogg snart!

Miss Millionairess sa...

ja ekonomisk fighter har helt ratt tycker jag. Det ar alltfor latt att helt ge upp nar det inte gar som man tankt. Typ, jag har redan atit en kaka sa lika bra att ata hela paketet, eller jag har ju redan misslyckats med min budget sa lika bra att shoppa loss...

Det svara ar ju att undvika det tanket och istallet folja planen sa gott det gar.