söndag 13 januari 2008

Hmm, jag har en plan ...

Har nu gått igenom alla poster och inser att jag får göra om allt ... jag har haft för många poster. Så istället har jag nu gått efter konsumentverket på det jag inte orkar sammanställa, så får jag helt enkelt se om jag kan hålla mig efter deras mått. Det jag har klart tar jag efter förra året och beräknar, såsom hyra och annat som är givet.

Så här kommer det ungefär att se ut:

Inkomster: (räknar med några extrainkomster som kommer, såsom bonus, frivillig skatt osv)
Lön: 17 000:-
Barnbidrag: 2 200:-
Underhåll: 2 546:-
Bostadsbidrag: 100:-
Övrigt: 1 000:-
Totalt inkomster: ca 22 800:-

Utgifter:
Boende:
- Ränteutgifter: ca 800:-
- Amortering: 500:-
- Hyra: 4 900:-
+ Vatten: 320:-
+ Sopor: 170:-
+ El/värme: 1 000:-
- Hemförsäkring: 140:-
Summa boende: 7 830:-

Transport:
- Kollektivt: 495:-
+ Bensin: 500:-
+ Bil-övrigt: 500:-
Summa transport: 1 495:-

Mat:
+ Mat hemma+ute: 3 000:-
Summa mat: 3 000:-

Övrigt:
+ Fritid: 1 200:-
+ Hygien: 600:-
- Personförsäkringar: 320:-
+ Förbrukningsvaror: 210:-
+ Hemutrustning: 720:-
+ Media, telefon, internet: 1 100:-
+ Hälsovård: 450:-
+ Kläder, skor: 1460:-
- Barnomsorg: 737:-
- Facket: 254:-
- Kredit: 400:-
Summa övrigt: 7 451:-
Totalt ut (avrundat uppåt) 19 700:-

Sparande:
Fonder: 1 000:-
Buffert: 1 000:-
Riksgäld: 200:-
Barnen: 400:-
Pension: 500:-
Totalt sparande: 3 100:-

Kan tyckas lite sparande till barnen, men faktum är att jag inte vill spara för mycket till dem såsom det ser ut nu. Har tänkt att putta in lite mer om det blir så att mitt fondkonto växer sig starkt. Det faktum att vi är separerade gör att jag hellre vill spara till "mig fast åt dem" ... Har vänner vars pappa tagit ut varenda korvöre av sina barns konto, trots bankregler, och det är jag inte intresserad av. Tror inte så illa om mitt x, men för säkerhets skuld så ...

Allt med plus framför är poster jag kan påverka och kommer försöka att göra det. =)
Allt med minus är fasta kostnader, ej påverkbara =(

En del poster är jag tveksamma till men detta får vara mitt utgångsläge ...

Nu börjar ett SPÄNNANDE år. Mest glädjande är att utan att mecka för mycket med "utgångsposterna" så har jag ändå råd att spara som det är tänkt. Lite tveksamt om mina krogrundor kommer gå runt ...

Tack alla för att ni peppar mig, det betyder OTROLIGT mycket!

4 kommentarer:

Per Penning sa...

Se där. En plan. Därmed en motor i din privatekonomi. Kan bara gå bra! Grattis! :)

Miss Millionairess sa...

Visst kanns det skont att ha en riktig plan! Nu har du allt pa svart och vitt och om du fuskar sa ar det du som far skammas ;-)

Life sa...

HEHE; nä då skyller jag på dåligt stöd, hihihiii.

Skämt åsido, det känns skönt att ha någon form av ram i alla fall. Nu vet jag att det BORDE gå i alla fall =)

Martin för framtiden sa...

Jag och min sambo och älskling skall få barn till sommaren och vi har planerat att sätta in eventuellt barnbidrag (om allt går som det skall) på vårat vanliga fondkonto/sparkonto eftersom det kommer vara pengar vi kan avvara tillsammans. Tanken är dock inte att när "Per August" (japp det är arbetsnamnet för plutten än så länge, dock kommer det ändras när han/hon kommer ut) inte skall få dessa pengar som en klumpsumma när 18årsdagen infaller utan mer som en hjälp till körkort och sådant.

Vi kommer alltså inte spara till barnet utan till oss själva för att få en bättre framtid för oss allihopa.