tisdag 8 januari 2008

Minimål

Har funderat på mina mål med sparandet och året. Sparsamhetens år ska det ju bli. Har svårt att se det framför mig och har inte gått igenom året som varit än. Har ju inte jobbat heltid så länge att jag "vet hur det blir".

Fonderna - vill få in MINST 12 000 kronor, eller hamna på 30 000 totalt sparat i fonder.
E-spar (buffert) - sparandet på det kontot vill jag ha till minst 12 000 kronor innan årets slut. Förutsatt att inget i huset går sönder eller bilen ... typ
Resspar - har jag inget mål för, men kanske jag kan komma upp i 5 000. Jag tänker sätta in all pant på flaskor och även överblivna mynt. Så får vi se vad det blir =)

Jag kommer få ett antal tusenlappar extra, skatt och bonus. Dessa ska jag försöka fördela väl. Får se vad det blir.

Ytterligare att spara på detta året är att vi inte kommer ha några extrautgifter på barnens aktiviteter, eftersom jag och barnen tagit ett gemensamt beslut att ta en paus vad gäller stressande fritidsaktiviteter. De är trots allt ganska små och jag känner mig så ... TRÖTT. Jag vill mysa och fixa och dona här hemma, pyssla med barnen som jag vet att de älskar, men som det aldrig finns tid för. De har önskat sig vetekuddar. Har läst att man lika bra kan göra det med ris, och ris har jag köpt sedan länge, men det finns aldrig tid. NU tänkte jag att de kan ju börja med att få sy varsin kudde till sig själv. Bara lite tyg som behövs och det har jag också. Så på insparade aktivitetspengar kan vi nog dra in ett par tre tusen också.

ÅHH, spännande blir det. Kanske kanske detta året kan vända "på riktigt" och jag kan för en gångs skull känna mig lite lite tryggare än jag gjort de sista sju åren.

Vad jag undrar lite är hur folk väljer el, telefon, försäkringar osv. Tycker det är så svårt att jämföra och kolla. Även om man går in på jämförelsesidor så tycker jag det är svårt.

Det står alltid att man ska jämföra, men hur vet man eg. att man fått något prisvärt?
Så här ser det ut för mig:

  • Försäkring på bil på Auro försäkring, det fick jag genom att jag gick in på en jämförelsesida, blev uppringd och sen fick jag ett "bud". Sparar flera tusen per år.
  • Försäkring bostadsrätt: Samma som bil
  • Försäkring barn: TryggHansa, dyrt men det får det vara värt
  • El: Kraft & Kultur (skaffad via Kundkraft.se)
  • Telefon fast: Glocalnet, faktiskt ...
  • Telefon mobil: Telia, har ett 59:-/mån-abonnemang, fast de 59 betalar jag inte. Helt ok.
  • Internet: Telia, alldeles åt skogen för dyrt, får byta, men till vad. Glocalnet har jag hört riktiga rysarhistorier om ... i alla fall när det gäller internet.
Tips?

Skulderna: Ska börja amortera 500 kronor i månaden på mitt bolån, inte mycket men alltid något.

Ja, nu väntar ett spännande år i alla fall!
2000 kvar till resten av månaden, en födelsedag som jag glömt. En del mat i frysen men tomt i kylen så jag får iväg och handla imorgon. I värsta fall är det bara 11 dagar kvar tills barnbidraget kommer =) Men ska göra mitt yttersta för att inte behöva använda det.

5 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Later som bra och vettiga mal.

Vd galler billigaste forsakringar etc ar jag INGEN hjalp. Har finns det massa sidor pa natet man kan ga till och jamfora olika bolag. om man byter via dem for att nagot ar billigare sa far man aven ofta betalt, alltsa £10-£20 bara for att man valjer att byta till nagot billigare. Om det nu inte redan finns i sverige tycker jag absolut det ska inforas!

Växla ner sa...

är lite "down", men när jag läser här får jag tillbaks lite motivation

Martin för framtiden sa...

Vi gick in på Insplanet.se och letade billigaste hemförsäkringen och bilförsäkringen, bara på bilen spar vi ca 1000kr/mån. Fast telefon har vi inte alls eftersom vi har internet via comhem. Mobilt kör vi båda med 3 eftersom man ringer gratis inom deras nät och de flesta jag känner har samma så blir det toppen.

Per Penning sa...

Ett bra och tydligt mål! Lycka till! :-)

Mitt ljuva Hem sa...

hej!
kikar in.
har du kollat in min blogg?
www.ekonomisktsinne.blogspot.com