torsdag 10 januari 2008

Trött men glad ...

... (glad) speciellt för att jag får så många goa kommentarer, TACK!

Och gladglad att Lars Winnerbäck ÄNTLIGEN fick en liten revansch när FOLKET fick rösta! Juryn var INTE så snäll mot honom, men där fick de nog så de teg, haha. GO LASSE GO LASSE!!!

Idag ska jag äntligen sätta mig och gå igenom förra året och skriva liten budget. HA överseende, har aldrig gjort det och kanske det blir lite glädjekalkyl till att börja med, hihi.

Det första som slog mig var i alla fall att sen jag börjat föra kassabok så har mitt UTEMAT-konto sjunkit REJÄLT. Inte så himla lätt att gå och köpa den där svindyra bageln för 60(!) spänn när man ska konfronteras med det igen när man skriver in det =) Då tänker man BARA: "VAR det verkligen nödvändigt???"

Kommer ändra alla mina kategorier nästa år när jag för kassabok, har det alldeles för uppdelat nu.

En annan sak som jag blivit medveten om är faktiskt HUR MYCKET FOLK HANDLAR. Jag har en kollega ... alltså hon gör ju som HON vill, men det är lättare att räkna dagarna hon INTE är ute på stan och ska handla något på lunchen. Och gissa vad, hon säger att de ALDRIG har tillräckligt med pengar. Jag har rekommenderat henne att föra kassabok, men gissa vad, hon VILL inte. Misstänker att det är en "trösthandlare" och då får hon ju verkligen bli medveten och kanske ev. försöka göra något åt det. Och DET vill hon nog INTE. Och jag VET att de inte har några dåliga löner så överkonsumtion är nog felet. Alltid är det något (enligt mig totalt onödigt) som behövs, mest till barnen. Idag hade hon köpt tofsar för 40 spänn och var ÖVERLYCKLIG över att de SKULLE kostat över hundra kronor ... hmmm.

Har haft en SUPERMYSIG kväll med barnen. Åt och gjorde läxor, pratat massor om vad som hänt. Köpte en papaya igår (kom på att barnen aldrig ätit papaya, hihi) och sen läste vi om papayan osv. När läxor och utforskning av papayan var klar såg vi en stund på "En natt på museet", skojig.

Fortfarande inte helt pigg så jag får skynda mig med sammanställningen av förra året.
Sen sova!

4 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Later som en mysig kvall. Lycka till med budgeten. Jag har haft budget lange men den tenderer ofta till att bli nagot orealistisk - jag vill ju sa mycket!

Anonym sa...

Känner igen det du skriver om folk på jobbet. Har en kompis som klagar på samma sak, dvs. "inga pengar", "måste spara" osv. Ändå går hon och hennes make på stan och fikar minst en gång i veckan, har en dagstidning de inte läser, gör inget åt sina skenande elkostnader och har rejäla minus vissa månader för att de inte sparar de månader de får pengar över...

Å andra sidan är det lätt att vara klok när man tagit sig bort från liknande beteende själv... :)

Fin blogg du har, har nästan nyss hittat dig och läser ikapp!

Life sa...

Ja, jag vet, så lätt för mig att klappa mig på axeln och säga DUKTIG, hihii, för att man SJÄLV blivit medveten. Har dock försökt prata med henne länge, men hon är HELT stängd =) Kanske jag har "lättare" att ställa om då jag blev mer eller mindre TVUNGEN eftersom mitt liv urartade. Har dock alltid tänkt ganska ekonomiskt, fast långt ifrån som nu med långtidsplaner, hehe.

Poor me sa...

Gillar det du gjorde med papayan! Kul tips för hur man ska få sina barn att bli allmänbildade. Det tänker jag definitivt tillämpa den dagen jag får barn!