tisdag 22 januari 2008

Ofrivilligt KÖPSTOPP, hehe

... Ja, det kan man nästan säga att jag har. Fast gå ut och dansa är ju inte nödvändigt. Men vad jag förstod så hade hon som hade köpstopp varit ute och ätit gott och lagt pengarna på SÅNT istället. DET känns ju inte så livsnödvändigt. Nu var ju det HENNES regler ... men hade det varit JAG så hade jag nog haft köpstopp för det mesta som är onödigt. FAST jag kan inte påstå att jag tycker tanken är speciellt roande eller det minsta trevlig. Är verkligen en slösa i grunden och kan lätt bli lite ytlig stundtals. Typisk våg som ena dagen är djupare än något annat och grunnar mycket på det mesta, för att nästa dag vara en lättsinnig och ytlig typ.

Som det kommer se ut här de närmsta månaderna så blir det ofrivilligt köpstopp. Men idag gick YTTERLIGARE ... hmm ... BH SÖNDER. MÅSTE verkligen köpa underkläder.

Det tjatas mycket om börsen och nedgången, än har jag inte så mycket så jag behöver oroa mig, haha, det gör varken från eller till. Men när jag flyttade över mina fonder till Avanza låg de på 35% plus om jag inte minns fel. Nu, idag står det 3,82% plus, FORTFARANDE på plus alltså och jag tar det med ro. (tillagt senare, så har det då uppdaterts på Avanza och resultatet blev 2,71 istället ... SUCK)

Tänkte häromdagen att man skulle haft en liten Lyxfällan-Charlie och Mathias som hjälp ibland, när man ska prata pengar med sina barn hehe. Men så kom jag fram till att ekonomi ÄR ju inte så komplicerat, det gäller för det mesta bara att kunna räkna plus och minus och att tänka logiskt, att inte köpa över det man har att tillgå. SÅ enkelt =)

Min flicka skulle gärna ha en tv på sitt rum. Jag sa att hon kan ju börja spara till en. DET tyckte hon var en bra idé och så började hon spara i sitt lilla kuvert. Jag själv tänkte också lägga undan när jag har möjlighet. Så kom jag på att om JAG sparar till en TV så kan hon ta vår "gamla" när det blir köpt en ny till oss gemensamt. Så då kom hon på att hon kunde spara till en Nintendo DS istället, fnizz. I övrigt så är de helt underbara och tjatar ALDRIG om att de ska ha en massa. Ibland undrar jag varför. Och tänker att bara det inte är som de får för sig att de aldrig skulle få något, för så har det verkligen inte varit innan. Eller så har de fått samma känsla som jag ... att de har redan så mycket så det behövs liksom inget mer. Ska i alla fall verkligen ge dem veckopeng regelbundet nu så att de har CHANS att spara ihop till något. Så blir det inte så tungt för mig heller när det väl ska köpas något. Sparande till dem är sparande till mig.

Vet inte om jag kommer att kunna hålla mig till min sparplan men får försöka.

Och nu kommer jag på mig själv att jag kanske upprepar mig ... mina goa läsare får ursäkta om så är fallet =)

Ha en fin dag!

6 kommentarer:

Per Penning sa...

Tack för ett härligt inlägg. Det är verkligen härligt att läsa dina funderingar.. :) Kör lite bidrag till TV:n! ;)

Ann-Christin sa...

Om det är mig du syftar på så åt jag inte ute under mitt köpstoppsår. Det hände väl att vi köpte hem lite extra god mat vid födesedagar och liknande men inga krog- eller kafébesök.

Life sa...

Hoppsan hejsan, det vet jag inte om det var dig jag syftade på. Jag hörde en intervju på radion som handlade om en tjej (kanske du) som hade haft köpstopp och då REAGERADE jag på att personen sa att man oftare åt ute, men i vanlig ordning har jag väl lyssnat med ett halvt öra, om det var som du/hon sa =). Kanske jag missuppfattade det och att det var "lite extra god mat" hemma. Ber i så fall massor om ursäkt. Det var intressant att höra intervjun =) i alla fall!
MAT måste man ju ha, men det är ingen tvång att äta ute. Hoppas du inte tog illa upp. Som jag skrev, det var ju HENNES (dina) regler. Har själv svårare att unna mig en god middag ute än kläder, å andra sidan kan jag festa järnet utan att tänka på att taxi hem kostar 300 spänn. Jag prioriterar konstigt ibland bara, hehe.

Life sa...

Hihi, tack snälla Per!!!

Ann-Christin sa...

Nu har jag lyssnat på samma (radioinslag) som du. Det är nog Desirée me dköpfritt år, hon tycker at tnöjen som bio, teater och restaurangbesök är ok under sitt nästan köpfria år. I helgen var vi ute och åt lunch hela familjen, det var himla trevligt och det är något som jag saknar under mitt köpstopp. Jag har inte saknat alla prylar som inte blev köpta ;-D

Life sa...

Anki:
Aha, då var det löst. Tänkte att jag blivit helt snurrig, hihi.

Låter ju SÅÅ mysigt att efter så lång tid gå ut och äta med familjen. Det är något som jag saknar, att bara kunna spontan-gå-ut-och-äta med mina barn. Blir inte ens en snabblunch. Men den som väntar på något gott ... =)