måndag 14 januari 2008

Tjohoooo

... +0,2% upp för mina fonder. Flera kronor upp alltså, hehe. Man får vara glad för det lilla =)

I övrigt har det varit en bra dag. Har fruktansvärt ont i min nacke bara. Idag har jag undersökt och kontaktat någon som håller på med Pilates och hoppas att de återkommer till mig. Har ju min nackskada men vågar inte riktigt träna på egen hand. Vill inte bara gå till ett gym och träna "fel" så att det bara förvärrar saker och ting. Hoppas att de svarar snart. Ska på massage på torsdag. Ska bli otroligt skönt. Nackvärken går upp i huvudet så nu är det panodil och åter panodil.

Ekonomiskt har jag gjort av med ca 50 kronor på mjölk och frukt.

Ja, jag måste tjata ... har fortfarande MASSOR (enligt mina mått) av pengar kvar dagarna innan barnbidraget (*klapp klapp*)

Igår hittade jag en knasig sak från min stora flicka. Fast när jag tänker efter så var det ganska hemskt. Jag har alltid köpt ganska mycket julklappar och nu när det blev ett knapert liv så förberedde jag dem på att det blev kanske inte så MÅNGA julklappar i år. (VARFÖR är jag så rädd att de ska bli besvikna??? Barndomstrauma?) I alla fall så sa min lilla flicka DÅ: Men MAMMA, jag BEHÖVER bara EN julklapp ... Hmm, det var ju gulligt men inte riktigt så som jag menade kanske ...

... igår då, när jag städade lite här så hittade jag ett kort i bokhyllan. Där stod "God Jul mamma, från mig. Öppna så får du en överraskning" ...

...

... i kortet hade hon klistrat TVÅHUNDRASPÄNN!!!

HJÄLP, vad GÖR jag med mina barn??? Jag tycker att de ALDRIG gnäller om att de vill ha och SKA definitivt aldrig ha något. Tycker inte att jag pratar SÅÅÅ mycket om pengar ... jaja, det var väl inte hela världen men hon tyckte uppenbarligen att jag behövde dem mer, hehe.

Lösningen på det hela, för jag fick INTE ge tillbaka dem ... var att vi pratat om att hon också vill ha en tv på sitt rum (så småningom) och då la vi dem helt enkelt i ett kuvert (ja, jag och mina kuvert, men se hur BRA jag lyckats denna månad=) och skrev "A:s TV" på det. Så kan hon spara i det kuvertet när hon får födelsedagspengar och så vidare. Det tyckte vi båda var bra!
Kanske jag sätter in dem så det blir lite ränta på dem, men jag vet inte.

Funderar på mat, har ni något tips på nyttig, mättande och billig mat, skriv en rad!!!

Ha en fortsatt fin vecka.

8 kommentarer:

Per Penning sa...

Härligt med ungar - de är verkligen allt här i livet. :)

Jessica sa...

Men åh, vilken goding *hihi* De är underbara, de små liven...och så mycket som rör sig i deras små huvuden :-D

Unknown sa...

Det var ju rart av henne! :-) Sätt in pengarna på konto ändå, då blir det ju lite ränta i alla fall. :-)

Poor me sa...

Vad gulligt av din dotter! Och vilken bra lösning på "problemet".

Martin för framtiden sa...

Barn förstår mycket mer än man tror om ekonomi och liknande, är själv uppväxt med en förtidspensionerad mamma och en "låssaspappa" som var något av de snålaste världen någonsin skådad. Även om man inte har full koll på läget så vet man när det är knapert och man märker ganska lätt om vuxna blir stressade över minimal penningpung.

Kan inte förstå hur hon klarade av hyra, mat kläder och liknande för 3barn på under 10000kr. Vet inte om jag skulle överlevt på det där själv idag.

Life sa...

"Kan inte förstå hur hon klarade av hyra, mat kläder och liknande för 3barn på under 10000kr. "

Där har du anledningen till snålheten ... skillnaden idag är att vi oftast har mycket mer pengar att röra oss med. Fast mina föräldrar hade alltid argumentet "men vi lägger ju våra pengar på att bo fint" (i villa då) medan "alla andra reste och gjorde annat kul". Fint hus och boende för barn i all ära, men så här i efterhand hade jag nog hellre fått en glass och en resa NÅN gång i alla fall. Eller kanske lite ekonomisk insikt??? Jag har kommit betydligt längre än mina föräldrar ... Problemet för MIG och mina barn blir istället (så länge jag inte fixar mig en ekonomisk sambo) att det verkligen inte FINNS råd. Och jag HATAR verkligen snålhet, alltså att vara SNÅL mot folk, när det inte "behövs eller passar". Jag gillar givandet, men samtidigt vill jag ha pengar på banken, trygghetsfaktor. I want it all kan man säga, hehe.

Per Penning sa...

Ungar struntar väl i fint hus om det inte får ha något kul? :)

Dina föräldrar kan väl sälja det fina huset och sponsra?

Life sa...

Japp, nu är huset sålt, var tyvärr en del som drog ner värdet, gammalt hus, lite eftersatt de sista åren. Men visst blev det över och nu sitter de och ruvar på DE pengarna. Kanske blir så när man är van att "aldrig ha". När man väl fått dem är man så inkörd i "snåltänket" att man fortsätter av bara farten. ELLER så har man insett att det finns mycket som ÄR onödigt, hehe. Måtte jag INTE bli så i alla fall. Lagom är bäst!