tisdag 8 januari 2008

Typiskt

har länge tänkt att det är så lagom med 450:- som månadskortet har kostat. Hade som tur var tagit med mig 500:- men till min stora besvikelse hade de höjt månadskortet till 495:-. Jodå, det blev MYCKET mer kvar i plånboken ... precis som politikerna lovat. Jag kan lova att det INTE är så i min ... bensinen som skulle bli billigare har aldrig varit så dyr, fackavgiften ska vi inte snacka om ... små smyghöjningar överallt ... nåja, det är väl ok ändå. Ska försöka att tänka positivt och inte hänga upp mig på det jag inte KAN påverka och istället utgå ifrån det jag faktiskt HAR och påverka det i stället.

Har haft en mycket trevlig kväll med ett par grannar som kom över och drack kaffe. Träffas inte så ofta, tyvärr. Får kanske ta och bjuda hit dem oftare. Att det ska vara så svårt =)

Förutom månadskortet har jag inte gjort av med några pengar. Blivit en SPORT ju, hihi. Är så glad för alla bloggare som sporrar mig =) Trollade fram en korv stroganoff och pasta. Och så gjorde jag klar lite pannkakssmet som åkt in i ugnen nu. Blir perfekt att ta fram och värma på imorgon. Lite fläsk och lingon till som finns redan.

Det är ju faktiskt riktigt kul med ekonomi. Men jag kommer på mig ALLTFÖR ofta att säga "ÅH, så dyrt" och "fy farao så mycket pengar för det och detta". Och det oroar mig, för det VÄRSTA jag vet är snåla människor, jag verkligen föraktar det. Varför? Jo för att det brukar spegla personen rätt så väl. Enligt min insnöade mening då. Alla som varit snåla i min omgivning har alltid varit väldigt egoistiska i mina ögon. Hoppas jag har fel ... det borde jag ha ... eller så är det bara en ursäkt för att se mig själv som god och givmild, hehe. Tycker om att ge, inte för att bli omtyckt utan ... ja det är bara en känsla.

Jag minns en gång ... en sak som jag tyckte var HÖJDEN av snålhet. Jag och en kompis (ett) skulle åka och hälsa på en annan kompis (två). Jag körde från en stad, skulle in till första kompisens arbete, som låg i staden där vi skulle hälsa på kompis två. Kompisen två bodde precis i utkanten åt hållet som jag bodde, så det hade kanske tagit mig en kvart att ta mig dit. Då tyckte första kompisen att jag gott kunde hämta henne på hennes jobb, för att sedan köra till kompisen två. När vi sedan varit hos kompisen två skulle jag köra tillbaka henne till hennes jobb så att hon kunde hämta sin bil. Detta var en omväg på ca en halvtimme för mig. Till saken hör att kompisen ett skulle på samma håll som jag, så hennes väg till kompisen två hade varit på väg "hem". Istället fick jag köra stan runt, så sparade hon några kronor på bensinen. Och DET retade mig eftersom det typ var droppen som rann över efter att hon hållit på och snålåkt så förbenat under en lång tid. Jag var verkligen inte i någon ekonomiskt fördelaktig sits där jag kände att det kvittade. Tiden som jag körde runt med henne, kunde man vänt på, så det hade tagit lika lång tid för henne att hämta mig, hehe. Nä, inte riktigt, men nästan. Fy så taktlöst och snålt.

Vad tycker ni är höjden av snålhet är? Har ni några roligare exempel, hehe?

Här kan man läsa om roligare exempel i alla fall =)

Nu ska jag slappa vid tv:n lite. Känner mig lite lite bättre nu, skööönt.

Ha en skön kväll!

Inga kommentarer: